Op het salon van Frankfurt zien we voor het eerst de breakversie van de nieuwe Mercedes E-klasse. En zoals gewoonlijk kan die heel wat verstouwen.

Ruimte

De 4,9 meter lange break breekt meteen alle records: tot 1.950 liter bagageruimte met de achterbank neergeklapt, terwijl ook de beenruimte achterin is toegenomen. De elektrisch bediende achterklep en de verstelbare, samenvouwbare bodem van het Easy-pack vergemakkelijken het laden. In de koffer zitten ook twee naar achter gerichte noodzitjes verwerkt. Gepassioneerde vissers kunnen nu vanuit hun lederen stoeltje naar hun dobber turen.

Herziene ophanging

De E-klasse break is standaard uitgerust met een hoogteregeling van de achteras. Uiteraard is de ophanging aangepast. De schokdempers zijn harder afgesteld en de stabilisatorstang is iets dikker.

Motoren

Als dieselmotoren koos Mercedes voor de gekende 220, 250 en 350 CDI. Bij de benzineversies opteren ze voor de 350 en 500. In het eerste trimester van 2010 volgen de 200 CDI en 200 CGI van respectievelijk 136 en 183 pk. De 250 CGI en de integrale 4-Matic op de 6-cilindermodellen vervolledigen het gamma.