Toptechnologie

De statige en scherpe lijnen van de E-Klasse zijn niet de meest originele, maar ze geven hem wel een eigen karakter. De E-Klasse is dan ook een gezinsauto. Comfort en veiligheid worden bij de E-Klasse met een hoofdletter geschreven en zijn van een erg hoog niveau. Mercedes heeft op dit vlak een reputatie hoog te houden en stopt de auto vol toptechnologie. Bovendien is alles door en door getest. Van bij de lancering overtuigt de auto door zijn topkwaliteit. De nieuwe viercilinder dieselmotoren van Mercedes scoren bovendien erg goed op het vlak van uitstoot.

Indrukwekkend veiligheidsarsenaal

De nieuwe E-Klasse is 4,88 meter lang en krijgt een opvallend volledige veiligheidsuitrusting. Een erfenis van de S-Klasse en daarmee legt hij de lat meteen erg hoog. Zo wordt hij uitgerust met de actieve motorkap, zeven airbags en het Pre-Safe beschermingssysteem. In de optielijst vinden we het NightVision-systeem, een hulpmiddel dat je waarschuwt als je van je rijstrook afwijkt of als er zich een auto in de dode hoek bevindt. Verder is er nog een actieve snelheidsregelaar met remassistentie bij een noodstop.
Tenslotte is er de ‘Attention Assist’, die aan de hand van zeventig parameters nagaat of je aandacht niet verslapt. De actieve verlichting (Active Main Beam Assist) past de verlichting aan de omstandigheden aan en houdt tegelijk rekening met je tegenliggers.

Motoren

Op het instapmodel na, de E 200 CDI van 136 pk, konden we alle versies testen. Alle motoren krijgen het BlueEfficiency-label. De garantie voor een laag verbruik en een beperkte uitstoot van schadelijke stoffen.
De E 220 CDI krijgt de nieuwe 2,1-liter viercilindermotor van 170 pk. Die levert een koppel van 400 Nm tussen 1.400 en 2.800 omwentelingen per minuut. De auto krijgt standaard een manuele zesbak, maar wij reden met de optionele vijftrapsautomaat. De motor heeft kracht zat. De prestaties zijn meer dan voldoende en je hebt op geen enkel moment het gevoel vermogen tekort te komen. Het ruime koppel zorgt voor een comfortabele en ontspannen rijstijl want je kunt erg lang in dezelfde versnelling blijven rijden. De automaat schakelt erg zacht en intelligent. Hoewel hij maar vijf verhoudingen heeft, doet hij het prima. De comfortmodus voldoet in alle rijomstandigheden.
De E 250 CDI heeft heel wat kracht, maar verbruikt toch verbazend weinig. De motor is identiek, maar dankzij enkele aanpassingen produceert hij 204 pk en een koppel van 500 Nm vanaf 1.600 omwentelingen per minuut. Hij accelereert krachtig en je houdt nog altijd voldoende reserve over. De automatische vijfbak verzacht de soms wat brutale reacties van de motor. De prestaties zijn ronduit schitterend, terwijl het verbruik ontzettend laag blijft. Kortom, een schitterende motor. Enig minpuntje is dat hij soms wat te nadrukkelijk aanwezig is. Wat we ook bij de E 220 CDI vaststelden.
Als je nog meer raffinement en zachtheid zoekt, moet je voor de E 350 CDI kiezen. De V6-motor klinkt niet zo muzikaal als een benzinemotor, maar is toch heel wat aangenamer dan de viercilinder dieselmotor. Hij presteert slechts een tikkeltje beter dan de E250 CDI, maar biedt meer rijplezier. De 3-liter V6-motor levert 231 pk en 540 Nm koppel bij 1.600 omwentelingen per minuut. In tijden van ‘downsizing’ vergeet je al snel dat een grote motor toch enkele voordelen biedt. Hij is minder brutaal en meer geraffineerd dan de viercilindermotor, maar je betaalt zijn kwaliteiten wel aan de pomp. Gekoppeld aan de 7G TRonic mag de V6-motor, niet de meest rationele keuze lijken, maar hij rijdt wel bijzonder goed.

Weggedrag

De E-Klasse filtert de wegoneffenheden schitterend weg. Daarbij maakt het weinig uit of de auto met de basisophanging of met de optionele pneumatische ophanging uitgerust is. Wel houdt de pneumatische ophanging de koetswerkbewegingen beter in de hand. Met de gewone ophanging durft het koetswerk in snel genomen bochten wel eens pompen, maar de wegligging lijdt er niet echt onder. Met de sportophanging ligt het koetswerk iets lager. De wagen wordt iets dynamischer, zonder daarbij aan comfort in te boeten. De E-Klasse maakt zijn roeping als reiswagen meer dan waar, maar schuwt kleine en bochtige weggetjes niet. Je mag uiteraard niet de levendigheid verwachten van de compacte C-Klasse, maar het resultaat is meer dan zomaar goed. Het lijkt bijna een traditie te worden, maar als enige minpunt merkten we een vaag stuur rond het middenpunt op. Maar wat het meest opvalt, is toch het weggedrag. Dat is in alle omstandigheden gezond en veilig.

Comfort

Als je geregeld lange afstanden aflegt en over de nodige financiële middelen beschikt, hoef je niet langer te twijfelen: de E-Klasse is de ideale keuze. Het comfort is ongelooflijk goed. De staat van onze Belgische wegen is in negatieve zin legendarisch, maar in de E-Klasse voel je de oneffenheden nauwelijks. De auto zweeft soeverein over de weg en het lijkt dat niets hem kan deren. De uitstekende geluidsisolatie vervolledigt het resultaat. De E-Klasse staat dan ook voor rust en ontspanning. Alleen de iets te luide viercilindermotor verstoort het mooie plaatje. De stoelen werden speciaal bestudeerd, ze zijn zacht en bieden toch veel steun. Bovendien zijn ze verkrijgbaar met een massagefunctie of als ‘multi contour’-stoelen. Die bieden actieve zijdelingse steun. Het interieur is erg ruim en er zijn voldoende opbergvakken. Toch denken we dat een vijfde passagier wat krap zal zitten.

Prijzen en uitrusting

De E 200 CDI is de instapversie bij de dieselmodellen. Die moet 37.389 euro kosten. De topversie is de E 350 4-MATIC Avantgarde en daarvoor moet je minstens 59.268 euro neertellen. Een stevige prijs, maar daarvoor krijg je ondermeer regen- en lichtsensoren, drukcontrole van de banden, een multifunctioneel stuur, een snelheidsregelaar en een dual zone airco. Wat opties betreft, is zowat alles mogelijk, maar ook behoorlijk prijzig.
Gemiddeld verbruiken de viercilindermotoren tussen de 6,5 en 7,5 l/100 km. Met een lichte voet kan het zelfs nog wat minder. De V6-motor verbruikt ongeveer twee liter meer.

Conclusie

De nieuwe E-Klasse blijft een hoofdrol spelen. Zijn rivalen zijn minder duur, maar kunnen niet concurreren op het vlak van technologie. De scherpe lijnen bezorgen hem een statig uiterlijk en hij blijft de referentie in zijn klasse. Grote pluspunten zijn het uitgebreide veiligheidsarsenaal en het indrukwekkende comfort. Onze keuze valt op de E 250 CDI, door de uitstekende verhouding prestaties-verbruik. Maar ook de E 220 CDI heeft erg veel kwaliteiten, terwijl de V6-motor vooral in de smaak zal vallen door zijn raffinement.