Sinds zijn lancering in 2001, wist de van de C-Klasse afgeleide Coupé Sport niet minder dan 320.000 chauffeurs te verleiden, met zijn design en zijn rijplezier. En daarvan had 70% voordien nooit in een Mercedes gereden. Blijkbaar was die Coupé Sport een uitstekend marketingobject, want 43 % van de kopers ruilden hem achteraf voor een E-Klasse, een CLK of een SLK in.
Conservatief
De vervanging van de Coupé betekent dus een commercieel erg belangrijke stap voor het merk met de ster. En dat verklaart misschien het conservatisme dat Mercedes aanhangt. We kunnen het maar beter dadelijk zeggen. Ook al telt de nieuwe niet minder als 1.100 nieuwe of verbeterde onderdelen, toch is deze CLC gewoon een evolutie van de Coupé Sport. Niet alleen het platform, maar ook de transmissie, de motoren en de algemene lijn zijn identiek. En toch verdient de CLC de nodige aandacht, omdat hij de kwaliteiten van zijn voorganger overneemt en daarbij op verscheidene punten nog een pak verbetert. Tijd voor een ritje.
Streepje hier, streepje daar
We zeiden al dat de algemene lijn weinig veranderde. Het front is met de grotere luchtinlaten en de pijlvormige motorkap, duidelijk op de nieuwe C-klasse geïnspireerd. Aan de achterkant zien we naast de geïntegreerde spoiler en de diodes van het derde stoplicht, ook de nieuwe achterlichten die sterk aan de B-Klasse doen denken.
Technologie aan boord
Binnenin krijgen alle CLC’s standaard sportzetels, die je in allerhande kleurtjes en schema’s kan verkrijgen. Voor de rest is er weinig of geen verandering te merken, maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om je perfect op je gemak te voelen aan het stuur van de CLC. Het stuur kan uitzonderlijk ver geregeld worden, zodat iedereen wel een zeer goede rijpositie moet kunnen vinden. Net als in de Coupé Sport is het zicht naar achter erg beperkt. Het infotainment-systeem krijgt de laatste evoluties toebedeeld. Het bestaat uit drie toestellen die zich met hun kleurenscherm, een dubbele tuner, een snelheidsafhankelijke geluidsregeling en de Bleutooth-interface voor de GSM, onderscheiden. En voor de eerste keer is het mogelijk om een iPod, een USB-stick of nog andere muziekdragers aan de audio aan te sluiten. Een nieuwe universele interface (optie) verbindt de hele apparatuur, waardoor je het geheel met toetsen op het multifunctionele stuur kan bedienen, terwijl de gegevens of titels op het kleurenscherm op de centrale console verschijnen.
Precies en levendig
Maar een Mercedes CLC is vooral gemaakt om zijn chauffeur met het nodige rijplezier te verwennen. En daarvan heeft hij tegenover zijn voorganger niets verloren. Onze test CLC 220 CDI stuurde precies en levendig en was dus een erg aangename compagnon tijdens onze test. De achterwielen overdrijven nooit met overstuur en als je werkelijk over de schreef gaat, staat het ESP paraat, zonder nochtans “te” snel in te grijpen. De 150 pk’ en de 340 Nm van de 2.2 diesel laten je in minder dan 10 sec van 0 tot 100 spurten en de topsnelheid ligt net boven de 220 kmh. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 6 liter wat voor een autonomie van zomaar eventjes 1000 km zorgt.