François Piette

11 JAN 2008

Veel meer als alleen maar mooi

Jongens, wat een lijn! We kunnen er maar niet over ophouden… Geen recht, scherp design maar elegante, vloeiende lijnen. En ondanks die rondingen zie je hier geen watje staan, het geheel heeft spanning, net alsof er een gespierde atleet in verborgen zit. De zuivere lijnen worden nergens onderbroken door frivole krullen of andere verzwarende versieringen. Nog maar eens het bewijs dat minder dikwijls méér is… Maar daarbuiten heeft de CLS nog heelwat andere troeven die het rijden aangenaam maken.

In het CLS-gamma vinden we slechts één dieselversie en die zal waarscshijnlijk het gros van de verkoop uitmaken. Maar bij de benzinemotoren is er wat meer keuze. Laten we even kijken: als instapper (?) is er de kleine 3.5 liter V6 van 272 pk, wil je meer koppel en vermogen dan kan je beter voor de krachtige 5.5 liter V8 van 388 paarden kiezen en, om in schoonheid te eindigen, is er nog de sensationele V8 van 6.3 liter die 514 pk uitbraakt. Naast deze krachtpatsers komt de V6 diesel wat klein en bleekjes over. Toch lijkt hij met 224 of 211 paarden aan 3.800 toeren en een erg interessant koppel van 510 Nm tussen 1.600 en 2.800 omwentelingen, allesbehalve slap te zijn.

Aan deze motor wordt een automatische 7-bak gekoppeld en eerlijk gezegd vragen we ons af wat een benzinemotor hier nog meer zou kunnen aan toevoegen. Wat meer klank misschien… Zelfs vanuit traagloop neemt de motor je mee met een ongelooflijke soepelheid en zorgt de vlakke koppelkromme voor een lineaire en comfortabele acceleratie. De motor voelt zich als een vis in het water en heeft totaal geen moeite met de 1,8 ton zware koets. Met zijn zachte werking is de versnellingsbak de perfecte combinatie voor deze motor. Zoals gewoonlijk zijn er drie werkingsmodes: sport, comfort en manueel. De manuele mode lijkt ons wat langzaam, maar de andere mogelijkheden zijn om duimen en vingers van af te likken.

Wegligging

De CLS werd op dezelfde basis als de E-klasse ontworpen en dat garandeert een onberispelijk rijgedrag. De demping is perfect terwijl het weggedrag steeds efficiënt, maar ook levendig en plezierig blijft. De CLS blijft natuurlijk een achterwielaandrijver, maar op geen enkel moment kregen we een onveilig gevoel. Het ESP reageert vlug en verhoed je voor allerhande onverwachte kapriolen. En zelfs als je de knop “ESP OFF” indrukt, houdt het systeem nog een oogje in het zeil. Ach ja, deze auto is nu eenmaal niet bedoeld om op een circuit rond te sjezen.

De remmen kwijten zich perfect van hun taak en zijn erg uithoudend. Kritiek is hier dus niet op zijn plaats. Enkel de stuurinrichting kan je niet perfect noemen. Zoals zo dikwijls bij Mercedes, is ze wat te vaag, zonder daarbij echter aan precisie of aangenaamheid in te boeten

Comfort

Zoals al gezegd werd deze Mercedes op het platform van de E-Klasse gebouwd. Wat dat betekent kan je al raden…Het comfort is, zelf zonder de optionele luchtvering, van een erg hoog niveau. Je voelt werkelijk niets en rijdt als op wolkjes. Bobbels of dwarsvoegen worden zo goed weggeveegd, dat je het gevoel krijgt om op een vliegend tapijt te zitten. Lange trajecten worden dan ook zonder enig probleem verteerd. Bovendien is de geluiddemping uitstekend en kan enkel een getraind oor het gefluister van de motor als dat van een diesel herkennen…

In het interieur wordt je in een zachte en rustgevende atmosfeer gedompeld. De afwerking is natuurlijk van het allerhoogste niveau en de gebruikte materialen zien er niet alleen uitstekend uit maar voelen ook nog eens erg fijn aan. Ons testexemplaar was uitgerust met een open dak, waardoor sommige haarpunten van uw dienaar (1,88 lang zonder schoenen of sokken) regelmatig even de dakhemel kriebelden. Maar al bij al was dat nu ook weer niet zo erg dat we ons daar moeten aan storen. Wat ergerlijker lijkt ons de ruimte die de achterpassagiers toebedeeld krijgen. Zij hebben geen overschot, terwijl hun aantal sowieso al tot twee beperkt wordt. Tja, een bijzondere daklijn heeft zo zijn gevolgen. En die gevolgen gaan ook nog een door in de vrij beperkte zichtbaarheid naar achteren.

Eindigen doen we bij de kofferruimte. Met 505 liter is die behoorlijk ruim, maar hij kan niet vergroot worden door neeklapbare zetels.

Prijzen en uitrusting

Hier wordt alles wat gecompliceerder.… Zoals zo dikwijls bij Duitse constructeurs, wordt het leven van de klant …of de journalist er niet makkelijker op gemaakt. Om kort te zijn kunnen we zeggen dat we de optielijst goed gevuld en best …prijzig mogen noemen. Een lange lijst die we wat korter wensen, want op dit (prijs)niveau verwachten we toch een completere serie-uitrusting. Kan je jezelf voorstellen dat je een dergelijk mooie carrosserie niet in metaalkleur zou bestellen? Denk er dan maar aan dat je bij de basisprijs van 60.016 € dadelijk al 1.061 euro mag bijtellen. En als de stoffen zetels moeten wijken voor de exemplaren met lederen overtrek, mag je nog eens 1.740 € en voor het Nappa zelfs 2.474 € extra rekenen. Doe daarbij nog eens 611,05 € bij voor de afstandsbediening van de koffer en 370,26 € voor de anti-verblindingspiegels, die mits 278,30 euro extra kunnen inklappen, 1.258,40voor de handsfree-kit, 511,83 euro voor de CD-lader, 523,93 € voor het VV2 alram, enz..enz…

Daarna wordt het tijd om aan de dure opties te beginnen, zoals het Command APS met radio CD en navigatie DVD dat voor 3.326,29 euro in je CLS staat. 18-duimsvelgen kosten je 1.604,46 € (3.326,29 € voor 19-duims AMG-velgen). Een semi-actieve ophanging tikt met 2.018,28 euro ook behoorlijk aan terwijl de afstandsregelaar Distronic een vergoeding van 1.913,01 euro’s vraagt. Voeg daar nog bi-xenonlichten voor 1.721,83 € bij, een dakhemel in Alcantara voor 1.821,05 € en om af te ronden, de AMG-carrosseriekit voor 4.578,64 € en dan merk je plots dat je, zoals ons testexemplaar, 20.000 € aan opties het uitgegeven.!

Conclusie

De CLS is ontegensprekelijk één van de mooiste berlines op de markt. De prachtige lijn vraagt wel enkele concessies voor wat betreft binnenruimte en zichtbaarheid, maar je koopt een dergelijke auto nu eenmaal niet om naar de rommelmarkt te gaan of om een basketbalploeg te vervoeren. De CLS is duurder en minder praktisch als een E-klasse en de aankoop zal dus zeker vanuit het hart komen… Iets wat we goed kunnen begrijpen!

Advertentie
Advertentie
Advertentie