Het land dat ooit de Panzer creëerde, gaat opnieuw in de aanval via de AMG-afdeling van Mercedes. Terwijl de buurlanden nog met een bajonet spelen, haalt Mercedes een bazooka boven. Kwestie van trouw te blijven aan zijn filosofie en stand. Na een dikke 5.5 V8, die vervangen werd door een al even verpletterende 6.2 V8, licht Mercedes het doek van een ware atoombom: een 5.5 V8 met twee turboladers. De motorenbouwers in Stuttgart zijn een beetje doorgeslagen en dat levert auto's als deze CLS op, waarvoor superlatieven tekortschieten.     

Zware jongen

Onder de motorkap ligt zoals gezegd de nieuwe V8 AMG-benzinemotor. Met 525 pk en een vrachtwagenkoppel van 700 Nm kun je hem geen gebrek aan pit verwijten. Omdat meer altijd beter is, krijg je met het zogeheten AMG Performance Package zelfs nog 32 pk en vooral 100 Nm extra. Andere fantasietjes zijn het zelfblokkerende differentieel achteraan en een tot 300 km/u verhoogde topsnelheid. De transmissie, die het hard te verduren krijgt, wordt toevertrouwd aan een automaat met droge koppeling en zeven versnellingen.

Schizofrene ophanging

Uiteraard hebben de mannen van AMG hun sporen achtergelaten op de ophanging. Vooraan zijn de veren van staal en achteraan gaat het om een luchtvering, net als een zekere Citroën Traction 15/6 H uit de jaren vijftig. De prestaties zijn wel helemaal van deze tijd (0 tot 100 km/u in 4,3 seconden) en de schokdempers passen zich automatisch aan.