Tussen de kleinere, sportieve C-Klasse Coupé en de almachtige, luxueuze S-Klasse Coupé was er nog plaats voor een derde. Deze keer is het model, in tegenstelling tot zijn voorganger, effectief afgeleid van de E-Klasse en niet langer van de kleinere C-Klasse. Volg je nog?

Rondom rond

Qua afmetingen geeft dat een lengte van 4,83 meter. Dat is 12 centimeter meer dan vroeger, waarvan 11 terug te vinden is in de wielbasis. De stijl ademt enigszins sportiviteit uit, maar dat is niet de voornaamste kwaliteit van dit model. Maar daar komen we meteen op terug. Tot slot is de achterste zijruit wel origineel, met een extra kleine stijl in verwerkt.

Welkom aan boord

Open het lange portier en je bevindt je meteen op vertrouwd terrein. Het interieur doet denken aan dat van de berline, met een dashboard met twee gigantische digitale schermen die rechtstreeks uit de berline en break komen. De afwerking is er niet minder op, met inzetstukken in leder en echte kwalitatieve materialen. De indirecte sfeerverlichting zorgt voor wat glamour ’s nachts. Een geweldig technologisch en comfortabel slagschip dus.

Royale ruimte

Aan ruimte geen gebrek in deze E-Klasse Coupé, zowel voorin als achterin. Dit is achteraan wellicht een van de ruimste coupés op de markt. De perfecte gezinswagen is het echter niet, want de toegang tot diezelfde achterbank is nogal complex.

Technologisch

Tijd om het imposante multimediasysteem eens van naderbij te bekijken. De twee schermen vergen wat gewenning, maar daarna zijn ze enorm handig: van internettoegang via een conciërgedienst tot laden via inductie. Al is het af en toe bijbetalen.

De appel…

Alles rozengeur en maneschijn? Niet helemaal: de integratie van Apple CarPlay is niet helemaal geslaagd, want als je dat gebruikt kan je de navigatie van Mercedes niet meer gebruiken. In hetzelfde schuitje: van nummer veranderen in een app als Spotify vereist zoekwerk in heel wat menu’s. Jammer, want Apple-eigenaars verliezen snel hun geduld bij het gebruik ervan…

Motoren

De looks zien er dan wel scherp uit, de motoren hebben geen torenhoge ambities. Er staat nog geen AMG-versie op het programma, en het gamma is beperkt tot vijf motoren, van 163 pk (E 220d) tot 333 pk (E 400). Dat wordt in de toekomst uitgebreid met nieuwe zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. Alle motoren zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat.

Onderweg

Comfort is zonder twijfel de beste eigenschap van deze Mercedes. De demping isoleert de passagiers van oneffenheden in het wegdek, en de geluiddemping filtert alle geluiden van buitenaf. Alleen de dieselmotor in ons testexemplaar laat zich iets teveel horen naar onze smaak, ook al is deze nieuwe 2.0 op dat vlak beter dan de 2.1 van de vorige generatie. Jammer dus dat de cocon verstoord wordt door de weinig melodieuze dieselklank.

De motor produceert 163 tot 194 pk, afhankelijk van de versie waarvoor je kiest, maar heeft steeds 400 Nm koppel. Hij is soepel en staat al van onderin de toeren beschikbaar, maar transformeert de E-Klasse Coupé allerminst in een raket. Vermijd hoge toeren, want de motor houdt vooral van de lagere. Idem voor de versnellingsbak, die dan zacht tussen zijn negen verzetten laveert. Het weggedrag ligt perfect in lijn met de rest van de auto: gezond, efficiënt en nogal evenwichtig. Het chassis mist alleen wat levendigheid op bochtige wegen.

Prijs

De coupé begint vanaf € 52.635 en krijgt een eerlijke standaarduitrusting. Maar om volop van de mogelijkheden te profiteren, moet je onvermijdelijk in de optielijst duiken. Dan loopt het prijskaartje al snel op tot meer dan € 65.000…

Aan de pomp ontgoochelt de nieuwe diesel niet: hij verbruikt minder dan 7 l/100 km. De GT-filosofie van deze auto nodigt niet snel uit tot het stevig indrukken van het gaspedaal.

Besluit

De E-Klasse Coupé was jarenlang niet meer dan een burgerlijke C-Klasse Coupé, maar nu is hij veel verder geëvolueerd. Het nieuwe model onderscheidt zich heel duidelijk van zijn sportievere kleine broer. Hij lijkt meer op de S-Klasse Coupé, maar met een rationelere aanpak, vooral op motorvlak. Beschouw hem niet als sportieveling, maar als comfortabele GT.