Ondanks dat de nieuwe Mercedes E-klasse er als een echte luxe-berline uitziet kan hij tot een echte bolide uitgebouwd worden ! AMG maakt van de auto een echt beest waarbij er heel wat onderdelen van de diabolische SL 63 AMG gebruikt worden.
Bedwelmende V8 !
Onder de motorkap vinden we uiteraard een AMG V8 terug. Uit 6300 cc weten de ingenieurs 525 pk en 630 Nm te puren. Voor de transmissie koos AMG natuurlijk voor zijn AMG Speedshift MCT met 7 gangen die voor het eerst in de SL 63 gemonteerd werd. Wat opvalt bij deze automaat is dat de koppelomvormer door een droge koppeling vervangen wordt. Hierdoor duren de overgangen in het beste geval slechts 100 milliseconden. Er staan vier modes ter beschikking: “C” (Controlled Efficiency), “S” (Sport), “S+” (Sport plus) en “M” (Manual). Dat de prestaties van de partij zijn lijdt natuurlijk geen twijfel. Van 0 tot 100 gaan er slechts 4,5 tellen voorbij en bij 250 km/u wordt alles elektronisch gelimiteerd. Maar de sportafdeling van Mercedes ging ook op zoek naar brandstofbesparing. Zo werd de inwendige wrijving onder handen genomen en werd het motorbeheer herzien. De versnellingsbak werd met dezelfde intentie herzien wat een beter rendement als een klassieke unit oplevert. Mercedes kondigt als gemiddeld verbruik 12,6/100 km aan.
Adaptatieve ophanging
Deze E63 AMG neemt ook de adaptieve ophanging van de SL 63 over. Hierbij heb je de keuze tussen drie modes: comfort, sport en sport+. Ook bij het ESP kan er uit drie standen gekozen worden: ingeschakeld, sport of … OFF ! In het laatste geval moet je wel eg opgepassen voor onverhoedse bewegingen van de rechter voet. Het remsysteem is ruim bemeten en de stuurinrichting werd wat directer.
Visueel
Aan de buitenkant laten enkele opvallende stijlkenmerken je toe om de E 63 AMG dadelijk te herkennen: 18-duims velgen, speciale bumpers met grote luchtinlaten, vier dikke uitlaten, verbrede spatborden enz…