Wie zich graag een Mercedes E-Klasse wil aanschaffen en er mee op wintersport wil vertrekken, mag op beide oren slapen. De nieuwe E-Klasse is nu ook beschikbaar met vierwielaandrijving. Jammer genoeg voorziet Mercedes die aandrijving enkel bij grotere motoren. Het systeem wordt vervolledigd met een erg gesofisticeerde tractiecontrole.

V6 of V8

De ‘350’ benzine- en dieselmotoren kunnen met vierwielaandrijving uitgerust worden, net als de 500 V8-benzinemotor. Het vermogen bedraagt respectievelijk 231, 272 en 388 pk. Eigenaardig genoeg kan de krachtigste versie van de E-Klasse break niet van vierwielaandrijving voorzien worden.

4MATIC

Het vermogen wordt opgedeeld in een ideale 45/55-verhouding. Dit betekent dat de auto zich eerder als een achterwielaandrijver gedraagt. Naargelang de omstandigheden kan deze verdeling in een 30/70-verhouding veranderen, zowel naar de voor- als naar de achteras.

Elektronica

Vierwielaandrijving zorgt voor een betere trekkracht en grip. Toch kan de elektronica hier nog heel wat aan toevoegen met ESP (stabiliteitscontrole), ASR (antislipregeling) en 4ETS. Die laatste zorgt voor nog meer grip op een ondergrond met ongelijke grip. Als een wiel zich op asfalt bevindt en een ander op ijs, dan remt het systeem het wiel of de wielen met de minste weerstand af, tot de wielsnelheid van de vier wielen gelijk is.