François Piette

3 DEC 2014

Toekomstige Mercedes E‑Klasse in volle ontwikkeling

Uit de mode is hij niet, maar naast recente de S-Klasse en C-Klasse kan de E-Klasse zijn leeftijd niet wegsteken. De Duitse ingenieurs maken dus werk van het toekomstige model, dat je hier ziet met de definitieve koplampen en achterlichten.

Tot nu toe testte Mercedes zijn nieuwe telg onder het koetswerk van de C-Klasse. Maar de link tussen de C- en E-Klasse gaat veel dieper: de twee auto’s delen zelfs hun platform.

Groter en lichter

De nieuwe E-Klasse wordt iets groter, maar het gewicht daalt. Dat is vooral te danken aan veelvuldig gebruik van aluminium, wat zowel de dynamische kwaliteiten als het verbruik ten goede komt. Dankzij de langere wielbasis hebben de passagiers achterin meer beenruimte.

Meerdere vormen

De E-Klasse is van kapitaal belang voor Mercedes. Niet alleen qua productievolumes, ook omdat hij de basis vormt voor verschillende koetswerkvarianten: break, coupé, cabriolet en vierdeurscoupé (CLS). Van die laatste komt er trouwens ook weer een break (Shooting Brake), zoals bij het huidige model.

Nieuwe motoren

Over de motoren circuleren de wildste geruchten. Sommigen maken gewag van een driecilinder, anderen van een zescilinder-in-lijn, wat voor Mercedes een terugkeer naar de bron zou betekenen. Moeilijk om fictie en realiteit te scheiden, maar het lijkt duidelijk dat er een plug-inhybride op het programma staat. Zoals gewoonlijk doet ook AMG zijn deel, met de vierliter V8 biturbo uit de AMG GT.

Vanbinnen

De boordplank en het multimediasysteem nemen elementen over van de C- en S-Klasse. Het wordt dus een wereld van luxe en sereniteit. Officiële informatie is er nog niet, maar de nieuwe E komt wellicht eind 2015 of in het voorjaar van 2016 op de markt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie