De FXX K is duur speelgoed voor de allerrijksten der aarde. Hij is niet gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg en zelfs niet voor races op het circuit. Ferrari noemt het een ‘laboratorium’: een testvoertuig waarin nieuwe technologie wordt uitgeprobeerd. De kopers zijn dus tegelijk testrijders en kunnen twee jaar lang deelnemen aan een intensief testprogramma op verschillende circuits.
Het principe is niet nieuw: de FXX K is de opvolger van de FXX waarmee je ook kon deelnemen aan een testprogramma. Productiecijfers of prijzen van de nieuwe Ferrari zijn nog niet bekend, maar van de FXX werden destijds maar dertig exemplaren verkocht voor een prijs van dik 1,5 miljoen euro. Bovendien is Ferrari heel selectief en mag niet eender wie een FXX of FXX K kopen.
1.050 pk
De ‘K’ in de naam staat trouwens voor KERS of kinetic energy recovery system. Het is namelijk een hybride waarin de V12-motor wordt bijgestaan door een elektromotor. Het potentieel is enorm: de V12 levert 860 pk, de elektromotor nog eens 190 pk. Resultaat: maximaal 1.050 pk en meer dan 900 Nm koppel. De 6.262 cc V12-motor is dezelfde als in de LaFerrari, maar met aanpassingen aan de bediening van de kleppen, de inlaatspruitstukken en het uitlaatsysteem (zonder geluiddempers).
Nieuwe aerodynamica
In vergelijking met de LaFerrari zijn er nog een hele reeks andere aanpassingen. Zo plaatst Ferrari vooraan een spoiler in twee stukken en een 3 cm lagere splitter. De achterpartij is iets hoger en heeft een beweegbare spoiler voor nog meer downforce, aangevuld met aan elke zijde een kleine vleugel. Ook specifiek voor de FXX K is het schoeisel: Pirelli-slicks met ingebouwde sensoren om de acceleraties, de temperatuur en de druk te meten. Met de Manettino-knop aan het stuur kan de bestuurder onder meer het elektronisch differentieel, de tractiecontrole en de ABS-remmen instellen afhankelijk van zijn rijkunsten en de omstandigheden.