Mercedes laat zich niet zomaar naar het tweede plan verwijzen door de sterke BMW 5-Serie en Audi A6. Tijd voor een gefacelifte E-Klasse om een en ander recht zetten.
Twee neuzen
Mercedes heeft de stijl grondig aangepakt, het stelt zich niet tevreden met een nieuw lijntje op de bumpers. De volledige voorkant werd herzien. De dubbele koplampen van weleer ruimen plaats voor één blok dat agressiever oogt. Voor het radiatorrooster biedt Mercedes de keuze tussen een klassiek exemplaar met kleine ster op de motorkap of een agressief exemplaar met grote ster geïntegreerd in de grille. Ook de achterlichten werden hertekend.
Intelligent Drive
Na zijn presentatie werd de E-Klasse al snel beschouwd als één van de veiligste auto’s, vooral door de ingebouwde technologische hulpmiddelen. Maar drie jaar later heeft de concurrentie die achterstand ingehaald en wil Mercedes met deze facelift opnieuw afstand nemen. Zo omvat het pakket Intelligent Drive een stereocamera aan de binnenspiegel die driedimensionaal tot vijftig meter voor de auto kijkt. Op die manier worden andere auto’s, verkeersborden en zelfs voetgangers opgemerkt.
Motoren
Bij de benzinemotoren zien we de meeste veranderingen. De E500 met 4.7 V8 biturbo (408 pk) staat bovenaan het gamma. Een beetje daaronder vinden we de E400 met een nieuwe drieliter V6 biturbo (333 pk). Bij de zescilinders blijven de E300 en E350, met respectievelijk 252 en 306 pk, in het programma. Tot slot vormen de E200 en E250 de instapmodellen met 184 en 211 pk.
Geen opmerkelijke aanpassingen bij de diesels: Mercedes behoudt het huidige gamma, dat al uitstekend was. De E300 BlueTec Hybrid met 2.2 viercilinder en elektromotor van 26 pk verbaast met zijn vermogen van 231 pk, koppel van 750 Nm en verbruik van 4,1 l/100 km.