Maserati onthult de details over de nieuwe Quattroporte. Eén van de grote nieuwigheden is dat de atmosferische V8 vervangen wordt door blokken met drukvoeding en dat de vier wielen aangedreven kunnen worden.
Hulp van Ferrari
Volgens Maserati gaat de ziel helemaal niet verloren, ook al zijn de motoren nu uitgerust met een turbo. Zoals de eerste teasers suggereerden, is er onder meer een V8 in het gamma. Het goede nieuws is dat nog aan vermogen wint en ontwikkeld werd in samenwerking met Ferrari, de koning onder de motorenbouwers.
De V8 is 3,8 liter groot, bijna één liter minder dan vroeger. Maar dankzij de turbo’s ontwikkelt hij 530 paarden bij 6.800 tr/min en een koppel van 650 Nm tussen 2.000 en 4.000 tr/min. Kers op de taart is de overboostfunctie die het koppel tijdelijk verhoogt tot 710 Nm tussen 2.250 en 3.500 tr/min. Maserati belooft een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden.
V6 biturbo
Ben je iets minder veeleisend? Dan is er de 3.0 V6, afgeleid van de V8. Hij telt nog altijd twee turbo’s en is goed voor 410 pk en 550 Nm. Hij draait lagere toeren dan de V8 en kan het vermogen overbrengen op de vier wielen, in tegenstelling tot zijn grote broer. Maar nostalgici mogen gerust zijn: de actieve uitlaten zijn nog altijd van de partij. En Maserati belooft onvergetelijke muziek in de Sport-modus, die het orgel helemaal openzet.
Ook qua transmissie ziet Maserati het groots: een automaat met acht versnellingen en een sport- of manuele modus, in combinatie met een mechanisch zelfblokkerend differentieel.