Mercedes schuift de V8-motor van de E63 AMG aan de kant. Nochtans was de atmosferische AMG-motor zeker nog niet aan het einde van zijn Latijn. Zijn klank en karakter boven 4.000 tr/min maakten hem zeer charismatisch. De V8 was beschikbaar in bijna het volledige Mercedes-gamma en ruimt nu plaats voor een nieuw blok. Kleiner, maar gevoed door twee turbo's.

Twee turbo's

De nieuwe motor maakt vandaag al het mooie weer in onder meer de CLS, CL en S-Klasse. Hij compenseert zijn kleinere cilinderinhoud van 5,5 liter met twee turbo's. Het resultaat zijn 525 paarden of zelfs 557 als je het pakket AMG Performance aankruist op de optielijst. Het koppel bedraagt 700 of 800 Nm. Het mag duidelijk dat de E-Klasse niets inboet aan prestaties. De acceleratiecijfers bewijzen het: 4,2 of 4,4 seconden voor de 0 tot 100 km/u, afhankelijk van het vermogen en het koetswerk (sedan of break). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar dat kan verhoogd worden tot 300 km/u. Meer dan genoeg om 's ochtends om een broodje te gaan...

Lager verbruik

Het sterkste punt van de motor in vergelijking met de vorige is het verbruik. Mercedes belooft een verlaging van 22 procent. Concreet: 9,8 l/100 km voor de sedan en 10 l/100 km voor de break. De CO2-uitstoot schommelt tussen 230 en 234 g/km. Een mooie score gezien het vermogen. De AMG Speedshift-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten beschikt nu ook over een start-stopfunctie.