Als Mercedes’ huistuner AMG zelfs de rustieke G-Klasse onder handen neemt (binnenkort lees je hierover een testverslag op Vroom.be), mag de nieuwe GL uiteraard niet achterblijven. Het SUV-topmodel van Mercedes krijgt een 557 pk sterke achtcilinder met twee turbo’s onder de motorkap. Decadent? Ongetwijfeld, maar er is zeker een publiek voor deze machtige terreinmachine.

In de GL 63 AMG combineert Mercedes de stoerheid van de G-Klasse met het comfort van de S-Klasse en de snelheid van de AMG-sportwagens. Om met het uiterlijk te beginnen: de nieuwe GL is sowieso al een imposante verschijning en krijgt hier een AMG-grille met dubbele lamellen, bredere wielkasten die groot genoeg zijn voor de 21-duimsvelgen, zwartgelakte koelopeningen, bredere zijschorten, een nieuwe achterbumper en V8-biturbo-logo’s.

Indrukwekkende prestaties

Voor een hoogstaand comfort zorgt de standaard luchtvering (Airmatic) met zogeheten Active Curve System. In mensentaal: actieve torsiestangen die de auto vlak houden in bochten , kwestie van de passagiers niet zeeziek te maken door een al te enthousiaste rijstijl.

Enthousiast rijden is met de GL 63 AMG een fluitje van een cent. Onder de motorkap ligt de 5.5 V8 bi-turbo met 557 pk en 760 Nm die we al kennen uit andere AMG-modellen. Hij duwt de GL in 4,9 seconden naar 100 km/u en wordt bij 250 km/u een halt toegeroepen door de begrenzer. Behoorlijk indrukwekkende prestaties voor een grote zevenzitter van ongeveer 2,4 ton. Om alle kracht efficiënt en veilig op het asfalt te krijgen, zorgden de AMG-ingenieurs voor een snelheidsafhankelijke besturing, geschikt schoeisel, sterkere remmen en vierwielaandrijving met een 40/60-verdeling (voor/achter).

En het verbruik? Dat valt, alles in acht genomen, relatief goed mee. Onder meer dankzij een start-stopfunctie drinkt de GL 63 AMG gemiddeld ‘maar’ 12,3 l/100 km (288 g CO2/km).