Polarisatie

Voor Mercedes kon er geen sprake van zijn om zich alleen op de grote ‘tanks’ te richten. Zo creëerde het merk in 2008 een kleine broer voor de ML en de GL en werd de GLK geboren, een auto met een ontwerp geïnspireerd op de eeuwige G-Klasse. Met zijn atypische stijl en scherpe taille zonder rondingen wijkt de GLK af van de platgetreden wegen van de concurrenten en volgt hij het kubisme.

Technisch gezien heeft de GLK meer overeenkomsten dan verschillen met de andere Mercedessen. Onderhuids is het duidelijk een Mercedes: nauwgezet en ernstig gebouwd en technologisch aan de top. Met zijn techniek probeert hij zijn hoge verkoopprijs te rechtvaardigen. De motoren komen uit de schappen van het merk, een garantie voor kwaliteit. Ter gelegenheid van deze facelift evolueerde de GLK op enkele punten.

Hou je ervan?

Laten we eerst de stijl bespreken. De voorbumper en de koplampen geven het geheel enkele rondingen en worden groter. In onze ogen is het resultaat weinig geïnspireerd, maar het belangrijkste is dat de GLK nog altijd statusvol overkomt. Achteraan proberen de led-lichten de zware kont wat te verzachten. Met brio, dat moeten we erkennen.

Beetje SLK

Vooral in het interieur zijn de verschillen met de vorige GLK duidelijk. De hendel van de automaat verhuist naar achter het stuur, wat meteen veel plaats vrijmaakt om jouw kleine spullen op te bergen. De functionaliteit én de stijl verbetert. Kijk maar eens naar de ronde verluchtingsmonden die breken met het kubisme van de rest. Het geheel oogt niet onprettig, temeer daar de afwerking en de materialen op het niveau staan dat van het merk gewoon zijn.

Internet vanbinnen

En dan is er nog de nachtelijke sfeer binnenin, typisch voor Mercedes en erg geslaagd. De GLK geniet van indirecte verlichting die het instrumentenbord onderstreept en een mooi effect sorteert. Nu we ons toch in het interieur bevinden, kunnen we ons ook even over het nieuwe infotainmentsysteem buigen. Dat wordt bediend met een Comand-draaiknop en biedt behalve navigatie en audioverbindingen de mogelijkheid om op het internet te surfen, met tussen alle speeltjes onder meer realtimeverkeersinfo.

Uitrusting

Mercedes heeft niet op een inspanning meer of minder gekeken. Zo kreeg de GLK de uitrusting van zijn grote broers E-Klasse en S-Klasse, zoals een vermoeidheidsdetector en Brake Assist. De adaptieve koplampen (Intelligent Light System) hebben voortaan een alleterreinfunctie. Heel nuttig: de vier camera’s aan de voorkant, de achterkant en de zijspiegels laten toe om op het grote scherm van het instrumentenbord te zien wat er rond de GLK gebeurt.

Motorengamma

Mercedes biedt altijd een groot palet dieselmotoren aan. De instapversie van het gamma is de 200 CDI BlueEfficiency. Met start-stopfunctie, banden met lage rolweerstand, een manuele zesversnellingsbak, elektrische stuurbekrachtiging en achterwielaandrijving verbruikt deze versie 5,5 l/100 km. We vermelden ook de 220 CDI, die over 170 pk beschikt en ook beschikbaar is met de tweewielaandrijving.

Alle andere motorisaties hebben de integrale 4Matic-transmissie: de reeds vermelde 220 CDI (170 pk), de 250 CDI (204 pk), de 350 CDI (V6, 265 pk) en de enige benzinemotor (350), de melodieuze 3.5 V6 met 306 paarden.

Kruip je mee aan boord?

Terwijl de eerste GLK een interieur had dat een goelag waardig zou zijn, zorgt deze gefacelifte versie weer voor een goed humeur met inzetstukken in hout of geborsteld aluminium, ronde verluchtingsroosters en een verbeterd scherm voor het infotainmentsysteem. Het geheel straalt kwaliteit uit, maar ook elegantie en homogeniteit, wat niet altijd het geval is wanneer een interieur zoals hier hertekend wordt. Designo, de afdeling die maatwerk levert, maakt allerhande folietjes en combinaties mogelijk voor een weelderig resultaat, maar de prijs is er ook naar. De ruimte lijkt ruim voldoende voor vier, maar de vijfde passagier wordt minder verzorgd.

Op de weg

Bij deze eerste test probeerden we de 220 CDI 4Matic en bewees de GLK zijn competentie. De viercilinder diesel is krachtig en koppelrijk, voert zijn taak opmerkelijk goed uit en herneemt meer dan sterk genoeg. De zeventrapsautomaat functioneert intelligent en zacht. Het weggedrag, veilig en stabiel in alle omstandigheden, is natuurlijk niet het meest spontane, maar overtuigt met zijn doeltreffendheid. Een homogene auto dus, op alle vlakken. Het comfort staat uiteraard op een hoog niveau, vooral de geluiddemping.   

De 350 CDI, die we ook konden testen, is nog stiller en uiteraard energieker. Zijn zescilindergeluid is zeker niet onaangenaam, maar lijkt ons eerlijk gezegd de extra investering niet waard. De prijs ligt uiteraard een pak hoger, net als de taksen en de verzekering.

Naast de weg

Bij deze eerste test gaf Mercedes ons ook de kans om met de GLK door de modder te ploeteren. Uitgerust met het off-roadpakket dat de ophanging aanpast, blijkt de GLK verrassend sterk buiten de gebaande wegen. Beekjes en bruggen oversteken, steile afdalingen, erg glibberig terrein: de GLK is natuurlijk niet even bekwaam als de G-Klasse maar trekt toch zijn plan. Een SUV voor borduurtjes, deze GLK? Toch zeker niet met d 4Matic-transmissie en het off-roadpakket.