Peugeot heeft besloten om de huidige namen van zijn modellen die eindigen op een 8 te behouden. Tot nu toe was het de gewoonte om het laatste cijfer te verhogen. Na de 205 volgde bijvoorbeeld de 206, de 207 en recent de 208. Dat systeem is uiteraard niet eindeloos en het Franse merk voert nu een nieuwe politiek.

Al in 1929 introduceerde Peugeot met de 201 zijn typische modelnamen met drie cijfers en een nul in het midden. De logica was duidelijk: het eerste cijfer geeft het segment aan, de 0 staat voor de merkidentiteit van Peugeot en het laatste cijfers leert je tot welke generatie dit model behoort.

De afgelopen jaren werd het gamma (en de naamgeving) steeds ingewikkelder. Er kwamen nieuwe koetswerkvarianten zoals CC (coupé-cabriolet) en SW (stationwagon) en in 2005 deed de dubbele nul zijn intrede voor modellen met een hoge bouw zoals de 3008 en 5008. De cijfers aan het einde van de Peugeot-namen zijn bijna opgebruikt, een nieuwe aanpak drong zich dus op.

1 of 8

Het eerste cijfer geeft nog altijd de plaats van het model in het gamma weer en de legendarische 0 of 00 (voor hoge modellen) in het midden blijft behouden. Nieuw is de betekenis van het laatste cijfer.  Alle modellen waarmee Peugeot zich richt op nieuwe groeimarkten, hebben een naam die eindigt op 1. De opvolgers van de bestaande modellen, zoals de 208, 308 of 508, behouden de 8 op het einde van hun naam. Bestaande modellen van de 7-generatie, zoals de 107, stappen bij de volgende modelwissel definitief over op 8. 

301

Samen met het nieuws over de nieuwe naamgeving maakte Peugeot de komst van de 301 bekend. De naam van deze compacte sedan eindigt op een 1, het is dus een model voor groeimarkten. De 301 is bestemd voor Turkije, Centraal- en Oost-Europa, Rusland, Oekraïne, Griekenland, de Maghreb-landen, het Midden-Oosten, de Golfstaten, Afrika en enkele landen in Zuid-Amerika. Voor de Belgische markt mag de 301 dan irrelevant zijn, toch moet hij uitgroeien tot één van de best verkopende Peugeots van de wereld. Hij viert in september zijn wereldpremière op het autosalon van Parijs.