Om de verschillen aan de buitenkant op te merken, moet je al een microscoop bovenhalen. Nochtans is de facelift van het Beierse topmodel grondiger dan het lijkt: het volledige motorengamma werd herzien en de uitrusting gaat erop vooruit.

Rondleiding

Met name de voorkant van de 7-Serie werd herzien, al moet gezegd dat de aanpassingen wel zeer beperkt zijn. Het radiatorrooster, de voorbumper en de koplampen. De allures van de auto veranderen dus niet fundamenteel, maar hij ziet er technologisch hoogstaander uit dan ooit: de koplampen gebruiken alleen led-technologie om te verlichten.

Groot scherm

De instrumenten achter het stuur zijn verstelbaar en het grote centrale scherm van het infotainmentsysteem wordt in 3D weergegeven. Achterin genieten de passagiers van hun eigen infotainmentschermen.

Nog wat de uitrusting betreft, zien we een verbeterd navigatiesysteem, een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie van 1.200 Watt, automatische en niet-verblindende led-grootlichten, een parkeerhulp, enzovoort. Voor een lager verbruik presenteert BMW bovendien de Eco Pro-modus die het gedrag van de auto aanpast.

Motoren

Vooral onder de motorkap evolueert de 7-Serie. Laten we beginnen met de diesels: de 730d levert 211 of 258 pk, de 740d heeft 313 paarden en de volledig nieuwe 750d wordt aangedreven door de beresterke zescilinder met drie turbo's uit de M 550d. Die is goed voor maar liefst 381 pk. De 750d wordt alleen aangeboden met de integrale transmissie xDrive, een optie op de andere motoren. De vermogens van de benzinemotoren variëren van 320 pk voor de 740i en 449 pk voor de 750i tot 544 pk voor de V12 in de 760i. Behalve in de 740i en de 760i stijgt het vermogen telkens.

En dan is er nog het bijzondere geval van de hybride, die zijn dikke V8 inruilt voor een zescilinder-in-lijn turbobenzine. Het vermogen daalt hierdoor met 90 paarden (tot 354 pk) maar het verbruik en de uitstoot dalen ook (tot 158 g CO2/km).

BMW verbeterde tot slot de wieltreinen, meer bepaald achteraan, voor een hoger comfort.