Met vijf nieuwe modellen en de presentatie van vooruitstrevende, technische vindingen vestigt Mercedes-Benz van 13 tot en met 23 september in Frankfurt de aandacht op zich tijdens de 59e Internationale Automobil-Ausstellung (IAA). De stand heeft als motto “Story of Passion”, waarmee ook de honderdste verjaardag van Mercedes wordt gevierd.
Hoogtepunt dit jaar is de nieuwe SL-Klasse, die in Frankfurt voor het eerst ook in de krachtige uitvoering SL 55 AMG te zien is. Een nieuw ontwikkelde V8 Kompressor motor transformeert de roadster tot een ongekend krachtige bolide, die met 350 kW/476 pk en een koppel van 700 Nm andere 8-cilinder roadsters doet verbleken. Net zoals de nieuwe SL 500 (225 kW/306 pk) is ook de SL 55 AMG standaard voorzien van het nieuwe, elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control, het innovatieve Variodak en vele andere technische hoogstandjes. In de SL 55 AMG vergroot een automatische vijftraps versnellingsbak en bediening vanaf het stuur het sportieve rijplezier. De SL 500 en SL 55 AMG vertegenwoordigen de vijfde generatie van de SL sportwagen, de legendarische 300 SL uit 1954 was de eerste.
De nieuwe M-Klasse, die vanaf de herfst 2001 met een nog dynamischer design, krachtige V8-motoren en een royalere standaarduitrusting schittert, maakt op de IAA zijn tentoonstellingsdebuut. Datzelfde geldt voor de nieuwe G 270 CDI met direct ingespoten dieselmotor en de Mercedes-Benz Vaneo. Verder biedt Mercedes-Benz IAA-bezoekers een interessante blik in het researchlaboratorium, door een aantal baanbrekende projecten voor toekomstige personenwagens te presenteren. Deze projecten hebben betrekking op voertuigveiligheid, directe benzine-inspuiting, internetcommunicatie en brandstofcelaandrijving.
SL 500 en SL 55 AMG in de spotlights tijdens de IAAOp de IAA-stand debuteren twee uitvoeringen van de SL-Klasse: de SL 500 met de 225 kW/306 pk sterke V8-motor en de SL 55 AMG. Deze laatste beschikt over een nieuw ontwikkelde Kompressor krachtbron, die 350 kW/476 pk levert en reeds vanaf 2.650 tpm het maximum koppel van 700 Nm paraat heeft; nieuwe topwaarden in het actuele personenwagen programma van Mercedes-Benz. De acceleratie van 0 naar 100 km/h kost de nieuwe SL 55 AMG slechts 4,7 seconden.
Beide SL-uitvoeringen beschikken over het volledig nieuwe, elektrohydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control (SBC), de actieve onderstelregeling Active Body Control (ABC) en het beproefde stabiliteitsprogramma ESP®. Door het perfecte samenspel van deze systemen biedt de SL-Klasse rijveiligheid en rijdynamiek van het hoogste niveau. De belangrijkste eigenschappen van het remsysteem Sensotronic Brake Control zijn de extreem hoge dynamiek bij het opbouwen van de remdruk en het feit dat het via hoogwaardige sensoren rekening houdt met wat de bestuurder en de auto doen. Zo verhoogt SBC in noodsituaties bliksemsnel de druk in de remleidingen. Tegelijkertijd maken de remblokken contact met de remschijven, die vervolgens bij het intrappen van het rempedaal meteen met volle kracht kunnen aangrijpen. Bovendien zorgt SBC, dankzij de variabele remkrachtverdeling, voor meer veiligheid tijdens remmen in een bocht. Andere standaard hightech-innovaties in de nieuwe SL-Klasse zijn het Variodak, dat in 16 seconden van de roadster een coupé maakt, de lichte carrosserie met aluminiumdelen en een voorbeeldige aërodynamica (Cw-waarde 0,29 voor SL 500), de sensorgestuurde automatische klimaatbeheersing en de adaptieve aandrijfdynamiek die zich automatisch aanpast aan de individuele rijstijl. Een nieuw type zijairbags in de deuren, tweetraps airbags voor bestuurder en passagier, nieuw ontworpen integraal-stoelen en een sensorgestuurde rolbeugel brengen de standaard beschermingsgraad van de SL-inzittenden naar een zeer hoog niveau. SL 55 AMG: sportieve carrosseriestyling en interieurDe bijzonder krachtige sportwagen SL 55 AMG beschikt over een vijftraps automatische versnellingsbak, die de sportieve autorijder ook via het stuur kan bedienen. Remmen, velgen, banden en de complete aandrijflijn zijn door de Mercedes-AMG-technici afgestemd op het hoge vermogen van deze roadster. Optisch onderscheidt de SL 55 AMG zich onder meer door een dynamisch AMG-styling pakket, 18-inch multispaakwielen en vier verchroomde uitlaatpijpen. In het interieur onderstrepen sierlijsten in hoogwaardige aluminiumoptiek, AMG-sportstoelen met perfecte zijdelingse steun en dashboardinstrumenten met zilverkleurige omlijsting het buitengewone karakter van deze sportwagen. M-Klasse: modeljaar 2002 met nieuw design en sterke V8-motorenSinds de presentatie in 1997 is de Mercedes-Benz M-Klasse onverminderd zeer succesvol. De terreinwagen gaat met talrijke verfijningen en technische innovaties modeljaar 2002 in. Op de IAA kan het publiek voor het eerst kennismaken met de nieuwe offroader. In totaal werden voor deze omvangrijke update 1.100 onderdelen nieuw ontwikkeld of veranderd. Nieuw vormgegeven bumpers voor en achter versterken de uitstraling en het karakter van deze vierwielaangedreven auto. De koplampen zijn nu voorzien van moderne, heldere glazen en de aërodynamisch vormgegeven buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten verlenen het ontwerp nog meer elegantie. In het interieur van de M-Klasse valt de nieuw vormgegeven middenconsole op, die Mercedes-Benz nu in alle uitvoeringen van houten elementen voorziet. Fraaie bedieningselementen met chroomringen vestigen de aandacht op de eveneens nieuw ontwikkelde automatische klimaatbeheersing, die dankzij een extra aanjager en aparte uitstroomopeningen ook een temperatuurinstelling naar wens van de passagiers achterin mogelijk maakt.Voor onnavolgbare prestaties op de snelweg of offroad zorgen twee nieuwe, krachtige motoren uit de S-Klasse: - De 8-cilinder dieselmotor in de nieuwe ML 400 CDI, met common-rail directe inspuiting, bi-turbo’s, vier kleppen per cilinder en vele andere hightech systemen, behoort met een vermogen van 184 kW/250 pk tot de krachtigste personenwagen dieselmotoren ter wereld. Deze brengt de 4x4 desgewenst in slechts 8,1 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een top van 213 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,9 liter per 100 km.- De nieuwe ML 500, die de ML 430 opvolgt, beschikt over 215 kW/292 pk en versnelt de offroader in slechts 7,7 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid van de nieuwe ML 500 bedraagt 222 km/h.
G-Klasse: nieuwe G 270 CDI en elektronisch gestuurde vierwielaandrijvingDe sinds meer dan 20 jaar succesvolle Mercedes-Benz G-Klasse krijgt in het voorjaar van 2002 versterking van een versie die op de IAA debuteert: de nieuwe G 270 CDI. Onder de motorkap ligt een moderne 5-cilinder dieselmotor met common-rail directe inspuiting, vier kleppen per cilinder en een VNT-turbo, die ook wordt aangeboden in de C-, E- en M-Klasse. De CDI-motor levert in de robuuste Mercedes Geländewagen een vermogen van 115 kW/156 pk en een maximum koppel van 400 Nm, dat reeds vanaf 1.800 toeren beschikbaar is. Het brandstofverbruik blijft beperkt tot 10,9 liter per 100 km (voorlopige gegevens). De nieuwe G 270 CDI is leverbaar als stationwagon met korte en lange wielbasis. Bovendien krijgen alle uitvoeringen van de G-Klasse standaard het stabiliteitssysteem ESP® en de automatische remassistent. Mercedes-Benz perfectioneert de sterke vierwielaandrijving van de Geländewagen door de standaard montage van het elektronisch gestuurde tractiesysteem 4-ETS, dat onder meer de grip op een glibberige ondergrond verhoogt. Voor rijden in ruw terrein staan nog steeds drie 100% differentieelsperren tot de beschikking. Daarmee is de G-Klasse wereldwijd de enige terreinauto die zowel over een automatisch tractiecontrolesysteem als over individueel inschakelbare differentieelsperren beschikt.
Vaneo: debuut van de nieuwe, innovatieve Compact VanSlim, multifunctioneel en een familievriend – dat zijn de kenmerken van de nieuwe Mercedes-Benz Vaneo die op de IAA debuteert. Dankzij de ruimtebesparende sandwichbouw is de 4,20 meter lange vijfdeurs een toonaangevend ruimtewonder. Tot wel 65 à 70 procent van de ruimte wordt gebruikt voor de inzittenden en de bagageruimte. De Vaneo beschikt met de oppervlakte van een compacte middenklasser over het ruimteaanbod van een Compact Van. Vijf volwassenen en twee kinderen of maximaal 3.000 liter bagage vinden plek in de Vaneo. Met standaard vier airbags, ABS, remassistent, ESP® en vier gordelspanners legt de Vaneo de lat in de klasse van de Compact Vans een stuk hoger. De drie uitrustingsniveaus TREND, FAMILY en AMBIENTE alsmede de innovatieve pakketten SNOW, SURF, BIKE, DOG en CARRY, in combinatie met drie benzine- en twee dieselmotoren, laten veel ruimte voor persoonlijke wensen. De nieuwe Vaneo is leverbaar vanaf februari 2002 en wordt gebouwd in de zeer moderne fabriek in Ludwigsfelde.
Innovaties: direct ingespoten benzinemotor en nieuw PRE-SAFE-systeemMercedes-Benz gebruikt de 59e IAA in Frankfurt ook om het publiek kennis te laten maken met interessante ontwikkelingsprojecten voor toekomstige auto’s en om met de bezoekers over de toekomst van de auto te discussiëren. De onderwerpen ‘aandrijftechniek’ en ‘veiligheid’ staan daarbij centraal. De Mercedes-specialisten beantwoorden concreet de vragen over toekomstige motortechnieken: met brandstofceltechnologie, die in de onderzoeksauto NECAR 5 serierijp wordt gemaakt, en met directe inspuiting voor benzinemotoren, die reeds in de nabije toekomst een aanzienlijke daling van het brandstofverbruik mogelijk maakt. Wat betreft veiligheid bepaalt Mercedes-Benz al decennialang de richting waarin ontwikkelingen verlopen en ook in de toekomst neemt het merk deze leidende positie op zich. Op de IAA presenteren de Mercedes-technici het volledig nieuwe PRE-SAFE-systeem. Dit herkent wanneer een botsing op het punt staat te beginnen en activeert dan meteen speciale beschermingssystemen. Deze verhinderen dat inzittenden bij een aanrijding te ver naar voren schu