Gelukkige verjaardag, Opel Astra! Tien jaar geleden, op 12 augustus 1991, verliet een magmarode Astra break de assemblagelijn van de Opel fabriek in Bochum – het eerste exemplaar van een nieuwe modellenlijn die de legendarische Kadett verving. Sindsdien werden wereldwijd meer dan zeven miljoen Astra’s gebouwd in elf fabrieken en werd het model in bijna 90 landen verkocht. Er zijn 6,5 miljoen exemplaren geproduceerd in Europa, en meer dan een half miljoen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. In België verliet de eerste Astra de lijn één week na de break in Bochum. Sedertdien liepen in Antwerpen zowat 2.550.000 Astra's van de band. Alain Uyttenhoven, Director of Brand Management bij Opel, merkt op: “De Astra bouwde voort op het succesverhaal van de Kadett. Meer dan welk ander model ook bezorgde hij ons een bedrijfsimago en bracht hij belangrijke Opel boodschappen over bij het grote publiek. Het gaat om basiswaarden zoals een expressief design, veelzijdigheid voor de gebruiker, dynamische prestaties en waar voor zijn geld krijgen.” De Astra van de eerste generatie (1991 – 1998) was het meest verkochte model uit de geschiedenis van Opel. Maar liefst 4,42 miljoen exemplaren verlieten de assemblagelijn, terwijl van de vorige bestseller, de Kadett E (1984 – 1991), ‘slechts’ 3,8 miljoen exemplaren werden geproduceerd. Het huidige Astra model zou wel eens enkele nieuwe records kunnen vestigen, aangezien er nu al 2,59 miljoen exemplaren van gemaakt en verkocht zijn. Dit is de tweede Astra generatie, die in de lente 1998 werd gelanceerd. Naast een sportieve vormgeving en een dynamisch onderstel beschikt deze wagen over motoren uit het geavanceerde ECOTEC gamma, stelt hij zijn inzittenden veel interieur-ruimte ter beschikking en wordt hij met een zeer volledige veiligheidsuitrusting geleverd. Bovendien kreeg hij als eerste Opel een volledig verzinkt koetswerk. De Europese bestuurders zijn duidelijk overtuigd door dergelijke kwaliteiten, zoals ook blijkt uit het succes van het recentste Astra model, de Cabrio, die dit jaar in maart gelanceerd werd. De vraag is nu al zo aanzienlijk dat Opel de jaarlijkse productie bij Bertone, waar deze auto wordt gebouwd, vanaf september 2001 zal verhogen van 11.000 tot 14.300 eenheden. In België was de Astra de meest verkochte wagen in 1999 en 2000. Een ander succes: tijdens de eerste helft van 2001 was de Astra break de op één na populairste break in Europa – alle categorieën samen – naast de al even succesvolle compacte monovolume, de Zafira. Van 1993 tot 2000 was de Astra ononderbroken de onbetwiste koploper wat het aantal inschrijvingen van Europese breaks betreft. In België staat de Astra Break ook in 2001 op de eerste plaats. Met 79.498 eenheden tussen januari en juni 2001 is Duitsland de grootste markt voor de Astra. Daarna volgen Groot-Brittannië (62.699), Italië (32.295) en Spanje (27.501). De populairste versie in West-Europa is de Astra 1.6 vijfdeurs hatch van 62 kW (85 pk). De tweede en de derde plaats zijn voor de Astra break 1.7 DTI (55 kW/75 pk) en de Astra vijfdeurs hatch met 1,6-liter benzinemotor van 74 kW (100 pk). In België is de Astra 1.7 DTI koploper. Buiten Europa zijn Brazilië en Australië de belangrijkste markten. Tijdens de eerste zes maanden van 2001 werden in Brazilië 22.028 exemplaren van de Chevrolet Astra verkocht, terwijl in Australië 19.636 automobilisten een Holden Astra aanschaften. Bron : Opel