Het nieuwe V6-motorblok van 2987 cm³, voorgesteld door Mercedes, vervangt vanaf de lente van 2005 de motoren met vijf en zes cilinders in lijn. De motor ontwikkelt een vermogen van 224 pk (165 kW) en een maximum koppel van 510 Nm dat al beschikbaar vanaf 1600 t/min en constant blijft tot 2800 t/min Deze CDI levert een verbetering van vermogen en koppel van 38 procent dat zich uit in snellere acceleraties, levendige tussensprintjes en een hogere topsnelheid. Ondanks een aanzienlijk hoger vermogen blijft het brandstofverbruik op hetzelfde voorbeeldige niveau van de vorige vijf- en zescilinder dieselmodellen. Architectuur en materialen van topkwaliteit Mercedes-Benz heeft een aluminium motorcarter ontworpen met cilinderbussen in grijs gietijzer wat het gewicht stevig drukt. Het resultaat is een nieuwe V6 met een totaalgewicht van slechts 208 kg (volgens DIN). De verhouding vermogen/gewicht is met meer dan 20 procent toegenomen tot 0.79 kW/kg – een bepalende factor voor de soepelheid van de motor. Het motorblok, de componenten en andere stukken vormen een zeer compact geheel. Dit betekent dat de nieuwe V6 in de toekomst ook zal worden gemonteerd in Mercedes-modellen en 4MATIC-varianten waar voordien geen zescilinder beschikbaar was. De motor kan ook in combinatie met de 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat worden verwacht. Injectie van 1600 bar Mercedes-ingenieurs hebben het common-rail-injectiesysteem verfijnd. De nieuwe piëzo-injectoren werken veel sneller en preciezer dan de vorige solenoïde kleppen. Dit maakt dat de brandstofinjectie nog preciezer kan worden afgestemd op de belasting en het motortoerental. Nu zijn er vijf injecties per arbeidsslag mogelijk bij een piekdruk van 1600 bar. De elektrisch gestuurde inlaatpoortonderbreking past de werveling van de inlaatlucht aan wanneer die in de cilinders komt, en optimaliseert het verbrandingsproces met als doel het verbruik en de uitstoot verder terug te dringen. Uitstoot volgens Euro4-norm De nieuwe elektronische controle-unit beheert alle motorfuncties. De VNT-turbocompressor (Variable Nozzle Turbine) met elektronisch aanpasbare turbinebladen, de hercirculering van uitlaatgassen met een controleklep en de luchtinlaatregelklep worden afgesteld op basis van metinggegevens. De microprocessor wisselt bovendien gegevens uit met de zeventrapsautomaat en het ESP (Electronic Stability Program). Dankzij dit nauwkeurige motorsturingsysteem vallen de uitstoot van stikstofoxide en deeltjes van de V6 binnen de strenge limieten van de Euro4-normen. Twee oxiderende katalysatoren staan in voor de omzetting van koolstofmonoxide en koolwaterstoffen via een prekatalysator dicht bij de motor en een hoofdkatalysator onder de vloer.