Durven
Stel je het luxueuze vlaggenschip S-Klasse voor, het neusje van de zalm bij de Mercedes-limousines, aangedreven door een rustieke viercilinder met dieselgeknetter. Je zou voor minder het noorden kwijtraken, we dachten immers dat een edele limousine alleen paste bij de zachte melodie van een V6, V8 of zelfs V12.
Je herinnert je wellicht nog dat de wereld van de prestigewagens niet zo lang geleden in vuur en vlam stond toen de diesel zijn intrede deed in het segment. Vandaag is dat de normaalste zaak, kijk maar naar de grote meerderheid van BMW 7-Series, Audi A8’en en Mercedes S-Klasses met dieselmotor. Waarom dan geen viercilinder proberen?
Niet de eerste de beste viercilinder
Het spreekt voor zich dat de operatie meteen moest slagen. Deze harttransplantatie moest meteen raak zijn, de monteurs in Stuttgart konden de klanten van de luxueuze S-Klasse niet opzadelen met een gammele diesel. De ingenieurs kozen voor de meest vooraanstaande viercilinder: de 2.1 diesel die onder meer al de C-Klasse, E-Klasse, ML en CLS aandrijft.
Het koppel van 500 Nm en het vermogen van 204 pk blijven maar net onder de waarden van de vorige drieliter V6 diesel, die trouwens niet vervangen wordt door de viercilinder. De viercilinder vult het gamma aan en de cijfers bewijzen zijn capaciteiten.
Waarom deze transplantatie?
Simpelweg, en dat had je wellicht al begrepen, om het verbruik en de CO2-uitstoot te verlagen. Met een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km is dit de zuinigste topsedan op de markt. Niets meer of minder. Nochtans werden de prestaties niet vergeten, verre van zelfs. De spurt van 0 tot 100 km/u duurt 8,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u.
Op de weg
De belangrijkste vraag die door mijn hoofd spookt voor het vertrek, betreft de geluidsisolatie van deze motor. Zijn kwaliteiten onder de motorkap van andere Mercedes-modellen zijn onmiskenbaar, maar zijn ruwe geluid doet eerder denken aan landbouwmachines dan aan luxe.
Het verdict? Schitterend. Er is geen ander woord voor. Deze motor hoor je bijna niet. Zijn geluid wordt perfect ingekapseld en dringt niet door tot in het interieur. Of toch bijna niet. Hij manifesteert zich wel als we het gaspedaal hard vloeren, maar altijd op een ingetogen manier. Hij is niet zo zacht als een V6, maar je moet al een muggenzifter zijn om je hieraan te storen.
En de prestaties?
Gezien het huidige verkeer laten de prestaties eerlijk gezegd niets te wensen over. Het koppel van 500 Nm is beschikbaar vanaf 1.600 tr/min en de zachtheid van de zeventrapsautomaat laat energieke maar zachte hernemingen toe. Zeer geslaagd allemaal, tekenen van zwakte komen alleen bij hoge snelheden op de Duitse autosnelweg tot uiting, waar de lange adem van de zescilinders de viercilinder buitenspel zet. Maar de S250 CDI behoort altijd tot de snelle jongens. Om voluit de groene kaart te trekken, wordt de motor bij stilstand uitgeschakeld. Het start-stopsysteem werkt trouwens op een zachte manier.
Een S-Klasse, dat is ook …
Een comfort dat boven alle kritiek verheven is, een auto die lijkt te zweven over de weg en zijn inzittenden nooit de indruk geeft over een ruw wegdek te rijden. Wind- en mechanische geluiden worden perfect gedempt en de uitrusting lijkt wel van een ruimtetuig uit een sciencefictionfilm. Kortom, een zeer hoogwaardig limousine die misschien wat sportiviteit mist tegenover een 7-Serie, A8 of XJ, maar daar een uniek comfort tegenoverstelt.
De 250 CDI voegt daar een schitterende autonomie aan toe. Ons gemiddelde van 6,8 l/100 km (zonder ecorijstijl) maakt een autonomie van 1.400 km mogelijk. En dat kan nog veel meer zijn als je goed anticiperend rijdt. Je kunt in één ruk Europa doorkruisen in dit rijdende salon.
Helaas ook …
Een stevige prijs, typisch voor de Duitse limousines en vooral voor de S-Klasse. Hoewel hij 3.000 euro minder kost dan de 350 CDI, presenteert deze 250 CDI een gepeperde rekening: 78.650 euro. Bijna 20.000 euro per cilinder. Alstublieft! Aangezien een S-Klasse meestal rijkelijk uitgerust wordt, doe je er nog gemakkelijk 20.000 euro bovenop voor de opties.
Conclusie
De S-Klasse blijft een monument, ongeacht het aantal cilinders. Zelfs deze viercilinder is ideaal voor lange afstanden dankzij zijn schamele verbruik (gezien de afmetingen) en zijn spectaculaire autonomie. De viercilinder is misschien niet zo edel als een V6 of V8, maar dat voel je nauwelijks achter het stuur. Dat is een grote troef. De S250 CDI is een voorbeeld om te volgen.