De presentatie van een nieuwe S-Klasse is altijd een grote gebeurtenis in de autowereld. Niet alleen is het de best verkochte limousine van de wereld, maar zijn avantgardistische technologie geeft een voorsmaakje van de toekomstige auto van Jan met de pet.

Dieter Zetsche, CEO van Mercedes, zet meteen de toon: “De S-Klasse is voor Mercedes zoals de Mona Lisa voor da Vinci.” Een juweeltje dat dient als speerpunt voor het merk en de rest van de autowereld inspireert. Mercedes mocht niet op zijn lauweren rusten en moest opnieuw grenzen verleggen.

A380 voor de weg

Mercedes koos de assemblagelijn van Airbus in Hamburg als decor voor de eerste perspresentatie. De parallel is niet geheel toevallig: de S-Klasse is voor Mercedes wat de A380 is voor Airbus, een ideaal vervoermiddel voor lange afstanden. Vliegen over de weg, de passagiers vertroetelen en ze op een kleine wolk plaatsen: de S-Klasse integreert de beste technologieën en brengt ze naar een ongezien niveau. De innovatie is een strijdpunt.

Vooroplopen

Dieter Zetsche vat het juweeltje zo samen: “Comfort, technologie en veiligheid zijn de pijlers waarop de reputatie van de S-Klasse gebouwd is.” En inderdaad, nooit bevatte een auto zo’n concentraat van technologie. Heb een beetje medelijden met ons, beste lezer, want het persdossier omvat maar liefst 120 pagina’s.

Chinese markt als mikpunt

Met China als voornaamste afzetmarkt nam Mercedes geen enkel risico: het hield rekening met de wensen van deze klanten. Deze markt is dol op langere versies. Mercedes ontwikkelde de S-Klasse op een onuitgegeven manier: de versie met lange wielbasis diende als basis, het korte chassis werd hiervan afgeleid. Het omgekeerde van gewoonlijk. De structuur, een mix van aluminium, lichte materialen en staal met hoge weerstand, weegt tot 100 kg minder en is 50 procent rigider dan vroeger.

Intelligent Drive

Om het comfort en de veiligheid te verhogen, steekt de nieuwe S-Klasse boordevol radars en camera’s die de omgeving rond de auto analyseren. Alle gegevens die deze ‘ogen’ verzamelen, belanden in een rekenmodule. De S-Klasse kan zo reageren op een gevaarlijke situatie door sneller te remmen dan een mens ooit zou kunnen. Het zijn vaak tienden van een seconde die een leven redden.  

Behalve de traditionele elektronische hulpmiddelen (die nog geperfectioneerd werden), is er nog meer nieuwe technologie. De Night View Assist Plus wordt aangevuld met een warmtegevoelige camera die dieren en andere levende wezens in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert en rood omlijnt.

Automatische piloot

Het lijkt heel straf, maar in files kan de S-Klasse zich zelfstandig voortbewegen. De Distronic Plus, geholpen door Steering Assist en Stop&Go Pilot, volgt de voorliggers in files, versnelt, remt en draait aan het stuur indien nodig. De bestuurder hoeft alleen nog comfortabel achterover te leunen. Dieter Zetsche was onze opmerkingen voor en argumenteerde: “Bij het skiën komt het plezier van de afdaling, niet van de klim in de skilift en het wachten. De automatische piloot laat toe om het verbruik én de bloeddruk te verlagen.” Rijplezier staat dus nog altijd centraal als er geen file is.

Magic Body Control

Nog een revolutionaire technologie: camera’s vooraan lezen de weg en passen de ophanging aan om op hobbels het effect van een vliegend tapijt te creëren. Eerder voorkomen dan genezen, dat is het doel. Traditionele adaptieve ophangingen reageren pas wanneer het wiel al op een obstakel stoot. Dit systeem wordt echter niet cadeau gegeven, Mercedes levert het alleen als optie op de achtcilindermodellen.

“Zich thuis voelen”

Een S-Klasse onderscheidt zich vooral door zijn uitzonderlijke comfort. Behalve de ‘magische’ ophanging die we net beschreven, lieten de ingenieurs niets aan het toeval over. Ze verfijnden de stroomlijn tot in het extreme (Cd van 0.23 of 0.24), waardoor windgeluiden worden afgesloten en tegelijk de energie die nodig is voor de verplaatsing vermindert.

De massagezetels werden vernieuwd en hebben nu een revolutionaire technologie op basis van het hot-stoneprincipe. Er zijn zes standen. We signaleren ook nog de multimedia- en comfortfuncties die bediend kunnen worden via een smartphone, de ligzetels, de Burmester-geluidsinstallatie die de structuur van de auto als klankkast gebruikt en luidsprekers integreert in het dak (met fenomenaal resultaat), de ergonomisch perfecte zetels, de internettoegang (hotspot), de wegklapbare tafeltjes, de sfeervolle parfumeur met vier geuren (met geïoniseerde lucht), de afwezigheid van gloeilampen (500 leds!), …

Joachim Schmidt, vicepresident van Mercedes en directeur marketing, gaat nog een stap verder en zegt dat “de S-Klasse geen auto is, maar een manier van leven”.

Motoren

In eerste instantie biedt Mercedes drie motorversies: de S400 Hybrid (3.5 V6 benzine en elektromotor, 147 g CO2/km), de S500 (4.7 V8 benzine, 455 pk) en de S350 BlueTec (3.0 V6 diesel, 5 l/100 km). Later volgen de S300 BlueTec Hybrid (viercilinder diesel en elektromotor, 4,4 l/100 km, 115 g CO2/km) en de S500 Plug-in Hybrid (op te laden aan het stopcontact, ongeveer 75 g CO2/km).

In België beginnen de prijzen bij 80.495 euro.