Besparen op prijs, prestaties en verbruik
Met zijn prijs van 25.000 euro en minimale verbruik trekt deze 1-Serie particulieren en bedrijven aan die een product met het sterke imago van het merk willen kopen, zonder daar een buitensporige prijs voor te betalen. Een eerlijk aanbod. Het vermogen van 116 pk lijkt aanvaardbaarder dan de 95 paarden en de beperkte longinhoud van de 114d.
Technisch
Instapticket of niet, deze 1-Serie is een pure BMW tot in de kleinste wielbout. Het bewijs: de motor is een 1,6 liter uit eigen huis, afgeleid van de tweeliter diesel uit de 3-Serie. De transmissie gebeurt op de achterwielen via een manuele zesversnellingsbak. Niets dan goed dus. Als waarden levert dat 116 pk en een koppel van 260 Nm vanaf 1.750 tr/min op. BMW kondigt zelfs 0 tot 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 195 km/u aan.
Typische omgeving
Welkom aan boord. Nu ja, ‘welkom’ is een groot woord want zonder alle opties is de sfeer donker en triestig, met een sexappeal rond het nulpunt. Nochtans kunnen enthousiaste bestuurders zich verheugen met een perfecte ergonomie, goed leesbare instrumenten en een bediening die goed in de hand valt. Wel lijkt de versnellingspook stevig voor bestuurders met weinig spierkracht. 116d of niet, het blijft een BMW.
EcoPro-modus
Dit is een EfficientDynamics-versie, we gebruiken dus vooral de EcoPro-modus (andere gasrespons, klimaatregeling, …) om het verbruik maximaal te drukken. Door ecologisch te rijden, daal je gemakkelijk onder 5 l/100 km. Op een erg voorzichtig afgelegd traject stelde onze testwagen zich zelfs tevreden met 4,2 l/100 km en het kan nog beter. Een gemiddelde van 5,2 l/100 km lijkt ons realistisch.
Rijplezier of niet?
Het rijplezier is op de afspraak, maar eerder dankzij de kwaliteit van het weggedrag dan door de pit van de motor. Die gromt als een dieseltaxi en ontbreekt kracht om het merklogo echt eer aan te doen. We worden dus niet omvergeblazen door de prestaties, maar het niveau is correct. De wegligging is levendig en dynamisch en de voortrein is snedig. We betreuren wel dat de stuurbekrachtiging feeling mist. Niets om moord en brand voor te schreeuwen, echter.
Welke prijs?
Met 23.700 euro voor de Sportshatch (driedeurs) en 24.500 euro voor de vijfdeurs Hatch, rekent BMW een stevige prijs aan. Voor dezelfde prijs heb je ook een volledig uitgeruste Zuid-Koreaanse berline. Qua uitrusting biedt BMW niet veel: manuele klimaatregeling, voorzetels regelbaar in de hoogte, bandendrukcontrole, elektronische vergrendeling, een radio met zes luidsprekers en nauwelijks meer dan dat.
Je moet dus in je portefeuille tasten voor een uitrusting die naam waardig (regen- en lichtsensoren, snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, …). En dan spreken we nog niet over navigatie of een open dak. Zoals gebruikelijk kosten de opties een bom geld.
Conclusie
Door zijn gamma naar beneden te trekken, biedt BMW een product dat aangepast is aan de huidige vraag: een prestigieus logo dat de herverkoopwaarde garandeert, een leuk weggedrag, een zeer zuinige diesel en een prijs onder 25.000 euro. Deze variant zal ongetwijfeld goed verkopen.