De beste auto ter wereld bouwen: dat was het doel toen Mercedes de nieuwe S-Klasse ontwikkelde. Zowel qua technologie als comfort wil het merk met de ster nieuwe normen zetten.
Elke generatie van de S-Klasse introduceert nieuwe technologie die later uitgroeit tot standaard in de autowereld. Wat Mercedes nu in petto heeft? Onder andere een systeem dat de weg voor de auto ‘leest’ met camera’s en de ophanging voorbereidt, zetels die je masseren volgens het hot-stoneprincipe, gordels met airbags, een actieve parfumeur in het interieur, enzovoort. De nieuwe S-Klasse is ook de eerste auto waarin je geen enkele gloeilamp terugvindt: bijna 500 led-lampjes verlichten de weg, de auto, het interieur en de kofferruimte.
Mercedes plant aanvankelijk twee lengtes van de S-Klasse met verschillende achterbankopties. De wielbasis van de normale uitvoering is 3.035 mm lang, bij de lange versie meet de afstand tussen de wielassen 3.165 mm. Anders dan bij de vorige generaties ontwikkelde Mercedes eerst de lange versie en werd de normale uitvoering hiervan afgeleid, omdat de S-Klasse in landen zoals China, Japan en de Verenigde Staten heel populair is als ‘limousine’. Op termijn volgen nog andere varianten, want Mercedes wil met de nieuwe S-Klasse de leemte opvullen van het merk Maybach, dat ter ziele is gegaan.
De S-Klasse trapt af met vier motorversies: de S400 Hybrid (benzinehybride 306 pk), de S500 (benzine 455 pk), de S300 BlueTec Hybrid (dieselhybride 204 pk) en de S350 BlueTec (diesel 258 pk). Die krijgen snel het gezelschap van de S500 Plug-in Hybrid, de eerste S-Klasse die minder dan 4 l/100 km verbruikt.
Meer weten over de nieuwe S-Klasse? Lees alle details over de internationale voorstelling in Hamburg.