Kerstboom

Vooraan herken je de vernieuwde S-Klasse meteen. Mercedes heeft voor de dagrijverlichting niet op een led meer of minder gekeken. Smaken verschillen, maar door zo rijkelijk met led’s om te springen, verliest het radiatorrooster een deel van zijn klasieke uitstraling. Alsof je Meryl Streep zou opmaken tot ze eruit ziet als Britney Spears.

Rijhulp

Naar aloude Mercedes-gewoonte is de S-Klasse het summum qua technologie. Zeker wat veiligheid betreft, leveren de Duitsers nooit half werk. Enkele voorbeelden. Adaptive Highbeam Assist regelt de lichtbundel zodat tegenliggers nooit verblind worden, Night View Assist Plus met infraroodcamera herkent voetgangers die het in hun hoofd zouden krijgen om ’s nachts of in de mist in de weg te lopen. Lane Keeping Assist detecteert de wegmarkeringen met een camera bovenaan de voorruit. Wanneer de bestuurder van zijn traject afwijkt, trilt het stuur ligt om hem te waarschuwen. Speed Limit Assist herkent dan weer snelheidsborden en maant de bestuurder aan om ze te respecteren. Dankzij Attention Assist verkleint het risico dat je zou indommelen achter het stuur.

Actieve veiligheid

Met Brake Assist Plus en Distronic Plus proximity cruise control (een hele mond vol) behoud je de vooraf ingestelde veilige afstand tot de voorganger. Als het Pre-Safe-systeem een sterke vertraging van de auto voor je opmerkt, zal het zelf maximaal remmen om een ongeval te vermijden.
Ook het rijgedrag werd verbeterd, dankzij de nieuwe stuurbekrachtiging Direct Steer met een veranderlijke ontdubbeling zodat je levendiger kunt sturen. Het actieve onderstel werd verbeterd en voorzien van een stabilisatiefunctie tegen zijwind. Dit snufje is optioneel voor de acht- en twaalfcilindermotoren, maar standaard op de S600. Tot slot wordt de remkracht ongelijk verdeeld over de vier wielen als je sterk afremt in bochten.

Tegen de verveling

Goed nieuws voor muziekliefhebbers, want de muziekinterface beschikt nu over een harde schijf van 7,2 GB en verbeterde zoekfunctie. Het is ook mogelijk om een usb-stick te lezen en een iPod aan te sluiten. Ook de weergave op het centrale scherm is nieuw. Dankzij Splitview kan de bestuurder de gps volgen, terwijl de passagier op hetzelfde scherm een dvd bekijkt. In het interieur zien we ook nog drie nieuwe bekledingen en in totaal vijf soorten houtafwerking.

Hybride

De Mercedes S-Klasse Hybrid doet als allereerste serieauto een beroep op lithium-ionbatterijen. Onder de motorkap ligt een 3,5-liter V6-benzinemotor met 279 pk. Kortom, een mooi krachtpakket. En daar komt nog een elektrische motor met 20 pk en vooral 160 Nm koppel bij. Samen zijn ze goed voor 299 pk en 385 Nm koppel. De versnellingsbak is de vertrouwde 7G-Tronic met zeven verhoudingen.
Voor we de praktische aspecten onder de loep nemen, nog deze bedenking: de S-Klasse Hybrid valt niet te vergelijken met de Toyota Prius. Het uitgangspunt verschilt. De Japanner ziet de hybridetechniek als de ultieme manier om het verbruik zo laag mogelijk te houden, terwijl de techniek in deze S-Klasse eerder een bondgenoot is van de prestaties. Een nuanceverschil. Verwacht je dus niet aan allerhande eco-logo’s of gadgets die je ertoe aanzetten om de rechtervoet te beheersen of een modus om volledig elektrisch te rijden. Alleen elektrisch rijden is er niet bij, maar de S-Klasse heeft wel een start-stopfunctie die de motor uischakelt als je stilstaat.

Klaar om te vertrekken?

De Mercedes S-Klasse is een monument. Door altijd met andere auto’s te rijden, zijn we een beetje verwend. Maar deze S-Klasse weet nog altijd te verbazen. Hij rijdt als een vliegend tapijt en het onderstel veegt alle wegoneffenheden weg. Het interieur straalt luxe en rust uit. Sfeerverlichting, stilte en zalig comfort: dit is cruisen op z’n best. Combineer dat met stoelmassage en de geweldige stereo va Harman-Kardon en je wilt eigenlijk niet meer uitstappen. Het Splitview-systeem, waarmee bestuurder de gps kan volgen en de passagier tv kan kijken, is werkelijk fantastisch.

Motor

De V6-motor is fluisterzacht. Als je wat harder op het gaspedaal duwt, laat hij een vrolijke en melodieuze roffel horen, maar hij blijft altijd discreet. Op diverse schermen kun je aflezen waar de energie vandaan komt (van de thermische of elektrische motor) of hoeveel capaciteit de batterij nog heeft. Met de automaat in de C-stand (comfort) is de acceleratie erg lineair. De prestaties overdonderen niet, maar volstaan ruimschoots in het verkeer. In de Sport-stand klimt de V6 wat hoger in de toeren en zijn de acceleraties krachtiger.
Volgens Mercedes bedraagt het verbruik 7,9 l/100 km bij een uitstoot van 190 gram CO2/km. Een record in het segment. Tijdens onze test reden we vooral over autosnelwegen, waarvoor de auto ontworpen werd. Ons verbruik bedroeg een erg redelijke 9,8 l/100km. Niet zo spectaculair als het officiële verbruik, maar zeker niet slecht.

Prijs

Met een basisprijs van 92.807 euro kun je de S-Klasse Hybrid geen koopje noemen. De uitrusting is natuurlijk zeer ruim, maar de optielijst blijft erg lang. Enkele zaken hadden we liever standaard gezien, zoals de verwarmde stoelen, de skizak en de gescheiden airco achteraan. Voor de verlengde versie moet je 98.131 euro neertellen. De prijs van een klein appartement, maar behalve een badkamer en keuken ontbreekt er op deze S-Klasse niets.

Conclusie

Een volledig elektrisch aangedreven reislimousine is nog niet voor vandaag en volgens de verantwoordelijken van Mercedes ook niet voor morgen. De beperkingen van elektrische auto vallen moeilijk te rijmen met het gebruiksprofiel van een limousine. Voorlopig blijft het dus bij de hybridetechniek, die gelukkig geen afbreuk doet aan het rijcomfort of de prestaties van S-Klasse. Meer ecologisch bewustzijn is een leuke bonus.