Met zijn motorgeluid dat niet zou misstaan in de Nascar en overschot aan punch heeft de V8 van AMG een diepe indruk nagelaten. Helaas zijn zijn dagen geteld en moet hij plaatsruimen voor een kleinere V8 met drukvoeding. De downsizing slaat weer toe.

Oude bekende

De nieuwe V8 heeft een inhoud van 5,5 liter. Dat roept herinneringen op aan de oude 5,5 liter V8 AMG met compressor, maar deze nieuwe motor beschikt over twee turbo’s. Hij heeft ook rechtstreekse injectie en piëzo-elektrisch gestuurde injectoren, wat verklaart waarom het verbruik met een kwart is gedaald. Volgens AMG verbruikt de nieuwe V8 gemiddeld 10,5 l/100 km en stoot hij 246 gram CO2/km uit. Een schitterende prestatie, rekening houdend met de prestaties en het gewicht van deze mastodont.

Prestaties

AMG is het natuurlijk aan zichzelf verplicht om topprestaties neer te zetten. De nieuwe V8 laat de concurrentie achter zich: bij 5.500 toeren levert de V8 biturbo 544 pk en tussen 2.000 en 4.500 toeren produceert hij 800 Nm koppel. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt 4,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Niet genoeg? Dan is er nog altijd het AMG Performance Pack. Met een draai aan de turbodruk klimt het vermogen naar 571 pk bij 5.500 toeren en stijgt het koppel naar 900 Nm tussen 2.500 en 3.750 toeren. Genoeg om je handtekening op het asfalt te zetten. In 4,4 seconden spurt hij naar 100 km/u. De topsnelheid blijft elektronisch begrensd, maar bedraagt wel 300 km/u.

In vergelijking met een atmosferische motor (zoals de huidige 63 AMG) reageert een krachtbron met turbo in het algemeen minder kwiek en stiller. AMG belooft dat de respons op het gaspedaal nog alijd even prompt is en dat het traditionele uitlaatgeluid behouden bleef.

Start/Stop

Samen met de nieuwe motor voorziet AMG de S63 meteen van de nieuwe AMG Speedshift MCT-automaat met zeven verhoudingen, die we ook al op de E63 AMG en SL63 AMG zagen. De hydraulische koppelomvormer wordt naar de prullenmand verwezen en vervangen door een droge koppeling. Hierdoor schakelt de S63 sneller en verhoogt het rendement. Bovendien is een start-stopsysteem standaard, een première bij AMG.