De tijd waarin de Britten ondanks hun vochtige klimaat het mooie weer maakten in het segment van de roadsters, ligt al ver achter ons. Tegenwoordig leiden de Duitsers. Tussen de BMW Z4, Porsche Boxster en Audi TT is de Mercedes zo'n beetje de ouderdomsdeken. Hij werd in 1996 gepresenteerd en is vandaag toe aan zijn derde generatie. Zoals gewoonlijk bij het merk met de ster, innoveert de nieuwe SLK.
Zoals de SLS
Je zou haast geloven dat de ontwerpers van Mercedes een heel simpele ontwerpmethode hanteren: het thema van de SLS rekken tot in het oneindige. Deze supercar met vleugeldeuren dient als grote voorbeeld: nadat de neus van de CLS al gemodelleerd werd naar de SLS is het nu de beurt aan de nieuwe SLK. Die gaat zelfs wat verder en botst wat met de finesse van de andere producten van het merk. Het interieur blinkt uit door zijn soberheid en ernst. Neen, levendige kleuren moet je bij onze vrienden van over de Rijn niet zoeken. Functioneel en praktisch, maar fantasieloos: je kent het verhaal intussen wel.
Magisch dak
De echte nieuwigheid van deze SLK is zonder twijfel zijn dak. Interessant, zeker voor een cabriolet. Dit stukje toptechnologie bestaat uit een glazen paneel dat verandert van transparant naar volledig ondoorzichtig door op een knop te duwen. Het dak werd, en dat is niet om te lachen, Magic Sky Control gedoopt. Alsof je in goddelijk gezelschap verkeert... Natuurlijk staat dit snufje op de optielijst. Standaard is het dak uitgevoerd in dezelfde kleur als het koetswerk. En dan kun je ook nog kiezen voor een gewoon glazen dak, zonder de variërende transparantie.
Magische ophanging?
Net als het dak bestaat de ophanging in drie soorten. Gewone stalen veren zijn standaard. Voor de sportievelingen is er een sportophanging, die het allemaal wat dynamisch maakt. En voor de kopers met een ruim budget stelt Mercedes een adaptieve schokdemping voor, gekoppeld aan een variabele stuurbekrachtiging en een systeem dat het achterwiel in de binnenkant van de bocht afremt voor een betere balans.
Veiligheid
Qua veiligheid neemt de SLK enkele uitrustingen over van de grote berlines van het merk, bijvoorbeeld Attention Assist dat je waarschuwt voor oververmoeidheid, Pre-Safe Brake dat automatisch remt om een ongeval te voorkomen, het Intelligent Light System dat de verlichting aanpast en Speed Limit Assist dat je helpt om de verkeersborden te lezen.
Drie motoren
In afwachting van de brutale AMG-versie (waarvan we tenminste hopen dat hij er komt), biedt de SLK drie benzinemotoren. De SLK 200 is uitgerust met een 1.8 met 184 pk. Die wordt gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een zeventrapsautomaat en drinkt maar 6,1 l/100 km (CO2-uitstoot: 142 g/km). De prestaties mogen gezien worden: 7 seconden voor de spurt van 0 tot 100 km/u en 240 km/u topsnelheid.
De SLK 250 voegt er 20 pk, 3 km/u, een standaard automaat en een extra verbruik van 0,1 l/100 km aan toe. Dat verbruik blijft trouwens heel redelijk. Vind je zo'n viercilinder niet zo fraai klinken? Kijk dan naar de 3.5 V6 benzinemotor met 306 pk. Op het programma staan een spurt naar 100 km/u in 5,6 seconden, een verbruik van 7,1 l/100 km, een CO2-uitstoot van 167 g/km en directe injectie met piëzo-injectoren.
De SLK is sportief getint maar ecologisch verantwoord, zo blijkt uit de verbruikscijfers en het feit dat een start-stopsysteem op elke versie standaard is.