De Mercedes SLS AMG wordt voorgesteld op het salon van Frankfurt. Hij verwijst duidelijk naar de 300 SL uit de jaren vijftig. Mercedes geeft nu ook zijn technische specificaties en de prijs vrij. Zowel qua prijs als prestaties behoort hij tot de top. In Duitsland zou hij een kleine 180.000 euro kosten.

Tijdloos

Tijdens de voorstelling van de 300 SL was de pers erg onder de indruk van de toptechnologie en de vloeiende en tijdloze lijn. De SLS neemt dan ook graag de algemene lijn van de 300 SL over. De vlinderdeuren, de luchtinlaten en de voorzijde zijn een rechtstreeks eerbewijs aan het vroegere icoon.

Krachtige V8

De AMG V8-motor is een oude bekende, maar deze keer komt hij in een erg krachtige versie. Dankzij een nieuwe inlaat, herziene distributie en een uitlaat met betere doorstroming levert hij nu 571pk bij 6.800 omwentelingen per minuut. Bij 4.700 omwentelingen produceert hij 650 Nm. Onder de kap van andere modellen overtuigde de motor door zijn kracht en vinnigheid, maar in de SLS haalt hij een niveau dat we nog maar zelden gezien hebben bij een seriewagen. De smering met droog carter bezorgt deze fantastische brok techniek een edel karakter. De prestaties zijn dan ook navenant: de topsnelheid is begrensd tot 317 km/uur, in 3,8 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/uur en gemiddeld verbruikt hij 13,2 l/100 km.

Evenwichtig

De structuur van deze auto bestaat uit een buizenstel. Hij is bijna volledig uit aluminium gemaakt en is dan ook erg licht. Leeg weegt hij 1.610 kg. De motor ligt centraal vooraan en de versnellingsbak is aan de achteras gemonteerd.. De gewichtsverdeling is dan ook ideaal: 47/53. De versnellingsbak met dubbele koppeling telt 7 gangen en heeft verscheidene werkingsmodi. In drie niveaus gaat hij van zacht naar snel en hard en hij kan ook manueel bediend worden. Vooraan loopt de SLS op 19-duimsvelgen terwijl. Achteraan is hij met 20-duimsvelgen geschoeid. In optie kan je keramische remschijven krijgen. De ESP stabiliteitscontrole heeft drie instellingen: On, Sport en Off.

Laag

Instappen is geen sinecure. De deuren gaan ver genoeg open, maar de deurdrempel is erg breed. Het interieur straalt pure luxe uit. Hier zijn enkel de beste materialen gebruikt en de afwerking is tot in de puntjes verzorgd. Nappaleder, inlegstukken van koolstofvezel (in optie, of wat dacht je) en magnesium voor de stoelen bepalen de sfeer. De praktische aspecten worden niet uit het oog verloren. Toch moet je rekening houden met een beperkte kofferinhoud en een klein handschoenkastje.