Je houdt van auto's met een mooie sound? Dan zal de nieuwe Mercedes SLS AMG Roadster je zeker bevallen. Het gegrom van de sculpturale SLS is een lust voor het oor. En zonder dak komt het geluid nog veel beter tot zijn recht. 

Nog altijd even mooi 

Het excentrieke en spectaculaire uiterlijk van de coupé met vleugeldeuren werd in de roadster uiteraard een beetje afgezwakt. De deuren die in het dak scharnieren werden geschrapt op de cabriolet. Maar dat vormt eigenlijk geen probleem. De uitgestrekte lijn van de bolide lijkt nu nog meer op een lange cigaar. Of iets anders, mocht je net Freud gelezen hebben.

Stoffen dak

Na de trend met de harde cabriodaken komen de constructeurs geleidelijk op hun stappen terug en kiezen ze opnieuw voor een stoffen kap. Zo'n dak is niet alleen eenvoudiger, maar ook lichter, minder omslachtig en al rijdend te bedienen, in dit geval tot 50 km/u. En het heeft ook de verdienste het volume van de koffer intact te houden. Of toch bijna: drie liter ging verloren, 173 liter blijft. We willen er niet moeilijk over doen, maar gelukkig blijft het verlies beperkt want de koffer was sowieso al klein.

Mercedes ging niet over één nacht ijs bij het isoleren van de kap en voorziet meteen drie lagen. Omdat het oog ook iets wil, zijn er drie kleuren. De gewichtstoename van de roadster blijft binnen de perken dankzij een gemengde structuur van magnesium, aluminium en staal.

Sport

Na het uiterlijk, de inhoud. Die is al even verleidelijk, want onder de lange motorkap ligt de schitterende V8 AMG. Het gaat hier nog om de oude en meer charismatische variant, de 6.2 met 571 pk en 650 Nm. De 40 kg extra van de roadster (door de verstevigingen) beïnvloedt de prestaties amper: 320 km/u topsnelheid en 3,9 seconden om tot 100 km/u te versnellen. Een zeventrapsautomaat met droge koppeling leidt alles in goede banen. 

Twee nieuwigheden

Mercedes profiteert van de lancering van de cabriolet om een nieuwe, adaptieve ophanging te presenteren die regelbaar is in drie modi: Comfort, Sport en Sport Plus. Die laatste mag je wellicht beschouwen als redelijk oncomfortabel. 

Een andere nieuwigheid is AMG Performance Media, een telemetriesysteem dat tal van data bijhoudt, zoals jouw rondetijd op het circuit.