De liefhebbers zijn gewaarschuwd: na de diesel slaat Porsche de weg van de elektrische auto in. Na het diesellawaai volgt dus de totale stilte. Of toch bijna, want een Porsche moet natuurlijk een echte Porsche blijven, ook al rijdt hij helemaal elektrisch.

Drie Porsches in Berlijn

Tijdens de Challenge Bibendum in Berlijn verbaasde Porsche de wereld met drie prototypes van de Boxster E. De compacte roadster zei vaarwel tegen de befaamde zescilinder en houdt het bij een of twee elektromotoren. Porsche stelde namelijk twee verschillende versies voor. Zit er een toekomst in als seriemodel? Misschien wel. Gezien de doeltreffendheid van de prototypes is dat niet onwaarschijnlijk.

Aan jou de keuze: één of twee motoren?

De Boxster E bestaat in twee versies, maar als purist zul je hoe dan ook gechoqueerd zijn. Ten eerste omdat de eerste variant van de Boxster E op de vier wielen aangedreven wordt, het is dus geen achterwielaandrijver. Aan de voor- en achteras bevindt zich telkens een elektromotor met gelijk vermogen. Samen leveren ze het knappe vermogen van 180 kW of meer dan 240 pk en een kolossaal koppel van 540 Nm.

De prestaties blijven een Porsche waardig: 5,5 seconden om 100 km/u te bereiken en een topsnelheid begrensd op 200 km/u. Gezien de prestaties, valt de autonomie mee: 170 km na een volledige laadbeurt van negen uur. Nog een laatste cijfer: 341 kg is het meergewicht tegenover een klassieke Boxster. De Boxster E zet 1,6 ton op de weegschaal en is dus geen kleine ballerina.

De tweede variant van de Boxster E is een strikte achterwielaandrijver, maar omdat de motor voorin wegvalt, is de aandrijving maar half zo sterk. 120 pk en 270 Nm blijft over. Dat komt overeen met 150 km/u topsnelheid en iets minder dan 10 seconden voor de spurt naar 100 km/u, toch nipt voor een Porsche.

Tot slot nog iets over het geluid. De elektromotoren maken geen lawaai, maar onder de noemer Active Sound Design ontwikkelde Porsche een waarschuwingstoon voor voorbijgangers en verwarde voetgangers.