Amper enkele maanden na de facelift van de berline wordt het gamma van de C-Klasse verrijkt met een coupéversie. Elegantie, discretie en verfijing: dat zijn de aankoopredenen voor een model met twee deuren, zeker niet het koffervolume, de toegang tot de achterbank of de ruimte voor de passagiers. Een coupé is in de eerste plaats een plezier om naar te kijken. 

Een vlak silhouet, een gestrekte daklijn en een steile achterruit: de C-Klasse Coupé heeft het allemaal. Hij veroorzaakt geen revolutie binnen het segment, dat is niet de gewoonte van Mercedes. Maar de gespierde schouders en zijn 41 mm lager dak tegenover de berline geven hem dat kleine beetje extra ziel die je niet terugvindt in de berline.

Elk voordeel...

Voor al dat moois betaal je natuurlijk wel een prijs. Toegang tot de achterste plaatsen (twee afzonderlijke zetels) krijg je alleen via de voordeuren. Gelukkig levert Mercedes standaard het Easy Entry-systeem. Klap de rugleuning weg en het zitkussen van de voorzetel schuift automatisch mee. Maar aan de leningsheidsoefening om je achteraan te installeren, ontsnap je niet. Mercedes mag dan wel zeggen dat de beenruimte tot de top van het segment behoort, meer dan 1,90 meter meet je toch beter niet. Hetzelfde geldt voor de hoofdruimte, vooral op de versies met een open dak. De coupé verliest daarentegen nauwelijks koffervolume tegenover de berline: 450 liter is maar 25 liter minder.

Virtuele botsproeven

Net als de berline geniet de coupé van een nagelnieuwe boordplank en een hele resem rijhulpsystemen in verschillende optiepakketten. Zulke systemen vergen natuurlijk duizenden virtuele proeven voor ze in productie kunnen gaan. Begin jaren negentig voerde Mercedes gemiddeld 200 computersimulaties van botsingen uit per jaar. In 2000 steeg dat aantal tot meer dan 500 en nu is het geëxplodeerd tot meer dan 50.000 in 2010. 

Nog een voorbeeld dat alles zegt: in de jaren tachtig bestond het computermodel van de W201, de voorganger van de C-Klasse, uit 25.000 beelden. Vandaag zijn dat er twee miljoen. De virtuele structuur van de auto bestaat uit minuscule rechte hoeken en driehoeken, niet langer dan 3 millimeter. De virtuele botsproeven voorkomen uiteraard dat een pak auto's vernield moet worden en tonen aan de ingenieurs wat er precies gebeurt tijdens een ongeval. Ze kunnen de vervorming van de auto met een vergrootglas en in realtime volgen, vanuit om het even welke hoek.

Mussendorst

De C-Klasse Coupé mag dan extreem veilig zijn, het blijft een rijdersauto. En daarvoor hoef je niet eens de topmotoren te bestellen. De 220 CDI viercilinder met 163 pk volstaat ruimschoots, vooral omdat het koppel van 400 Nm beschikbaar is vanaf 1.400 tr/min. Met de manuele zesversnellingsbak blijft het gemiddelde verbruik onder 4 l/100 km (117 g CO2/km). Die opmerkelijke prestatie wordt gehaald dankzij een goede Cx-waarde (0,26) en een start-stopsysteem. Het onderstel van de C-Klasse Coupé biedt een uitstekend compromis tussen comfort en weggedrag en is doeltreffend, ongeacht de ondergrond of de rijstijl van de bestuurder. De prijzen liggen, zoals gewoonlijk bij het merk met de ster, vrij hoog. Reken op 37.631 euro voor de basisversie.