Je zou denken dat de Microlino en pakweg de Citroën Ami/Fiat Topolino/Opel Rocks in hetzelfde segment zitten. Maar niets is minder waar: tot nu toe was de Microlino er enkel als categorie L7e, met een maximaal toelaatbare topsnelheid van 90 km/u en een wagengewicht van 600 kilo. Je hebt er dus een volwaardig rijbewijs B voor nodig, terwijl de Ami en co maar 45 km/u halen (L6e) en ook met een brommerrijbewijs (AM) bestuurd mogen worden. Een markt die het Zwitserse Micro duidelijk ook wil aanboren, want op het autosalon van Genève stelde het zijn Microlino Lite voor, die de concurrentie aangaat met de brommobielen van Stellantis.

Tot 177 km

De Microlino Lite kan bogen op hetzelfde retrodesign als zijn ‘grote’ broer, met hevige inspiratie van de Isetta uit de jaren ’50, maar moet het dus doen met een teruggeschroefde techniek. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u, terwijl de batterij van 5,5 kWh hem een rijbereik van 93 km geeft. Optioneel kan je ook kiezen voor een pakket van 11 kWh, wat de range doet toenemen tot 177 km – een pak meer dan de Ami, die op 75 km blijft steken. Aan boord is er plek voor twee op de zitbank, met achterin nog een relatief grote bagageruimte van 230 liter.

Peperduur!

Er zijn twee kleuren beschikbaar: Venice Blue of het matgrijze Berlin Anthracite, in beide gevallen met oranje accenten. Ook een zonnedakje is beschikbaar. Aan boord kan je dan weer kiezen voor een ‘Premium’ interieur met leer en suède met contraserende stiksels en zijvakken. Maar al deze luxe komt met een prijs: de Microlino Lite heeft een vanafprijs van... 17.990 euro! Daarmee is hij twee keer zo duur als de Citroën Ami, die wel wat spartaanser is aan boord, en zelfs duurder dan een Dacia Jogger. Met alle opties aangevinkt kom je zelfs aan een eindprijs van 21.690 euro. De eerste leveringen staan gepland voor juni 2024.

?