Wij gingen op weg met de Camden met dieselmotor, de fiscaal interessantste uitvoering. Dankzij een CO2-uitstoot van maar 104 g/km heeft hij recht op de overheidskorting op de aankoopprijs van 15 procent. De Mayfair en Camden verschillen van de andere Mini’s door enkele ontwerpdetails en hun aankleding. De Mayfair is de chicste van de twee, terwijl de Camden eerder sportief is. Zo krijgt de Camden speciale Silvershield-velgen, witte knipperlichten, gefumeerde koplampen, mistlichten, een ‘50’-badge op het radiatorrooster en de speciale koetswerkkleur White Silver. In optie zijn twee andere tinten beschikbaar: Midnight Black of Horizon Blue.

Uitrusting

Het interieur werd verrijkt met een sportstuur en sportzetels. Verder zien we een elektronische airco, een krachtige radio met versterker van Harman Kardon, een boordcomputer, een verlichtingspakket en de specifieke Silverlining-afwerking, een erg geslaagd wit/zilver voor het instrumentenbord en de buitenspiegels.
Het geheel wordt afgerond met Camden-logo’s op de stoelen en de deurdrempels en lederen zetels met witte en turkooise stiksels. De Harman Kardon-installatie is van een erg goede kwaliteit en heeft onder meer een usb-aansluiting en een iPod-interface. Ook je smartphone of de onvermijdelijke iPhone kun je aan het systeem koppelen.

Mission Control

Maar het leukste moet nog komen: zowel de Camden als de Mayfair is standaard uitgerust met Mission Control. Volgens de constructeur is dit “de eerste stap naar een onuitgegeven interactief infotainment aan boord van een auto”.
Het gaat om een systeem dat praat tegen de bestuurder. Het analyseert een aantal parameters van de auto en zijn omgeving. Mission Control zegt aan de bestuurder hoe het gesteld is met de veiligheidsgordels, de airco, de brandstofvoorraad, de motortemperatuur of de weersomstandigheden (temperatuur, regen, ...). In totaal spreken drie stemmen in de taal van Shakespeare. Very charming.

Babbelziek

Misson Control herkent tot 120 verschillende rijsituaties en kan voor elke situatie vijftien tot veertig verschillende commentaren geven. Dat levert in totaal 1.500 berichten op. Handig om je lessen Engels nog eens op te frissen en indruk te maken op jouw passagiers. Helaas begint ‘Lets Miniiii’ bij elk vertrek wel snel op de zenuwen te werken.

Voor de rest blijft de Camden een Mini als alle andere. Onder de motorkap vinden we met plezier het bereidwillige en koppelrijke blok met 110 pk . Het interieur is klassiek met een grote klok in het midden. Het ophangingscomfort was duidelijk ondergeschikt aan het weggedrag; achter het stuur van een Mini beleef je altijd rijplezier.

Mini forever

Interieurruimte is niet het sterke punt van de kleine Brit, die zijn guitige smoeltje nog altijd duur laat betalen. Zeker als je nog enkele opties neemt. Gelukkig doet de Mini het erg goed wat CO2-uitstoot betreft. Het aanbod van auto’s die onder de grens van 105 gr blijven, is ondertussen sterk toegenomen maar geen van hen biedt hetzelfde rijplezier. Door de tussenkomst van vadertje staat valt de prijs nog mee. Het verbruik is erg laag en de Mini biedt net dat tikkeltje meer rijplezier dat andere modellen met dezelfde motor van PSA missen. Een Mini koop je omdat hij uniek is en voor zijn imago waar niemand in dit segment aan kan tippen.