Ecologie verkoopt momenteel goed, zelf voor de constructeurs waar het rijplezier de prioriteit blijft. Energiebesparingen en uitstoot van schadelijke stoffen houdt nu ook de studiebureaus van BMW bezig. De Duitse ingenieurs zijn uiterst fier om een Mini voor te stellen, met dieselmotor, met de laagste CO2 uitstoot op de markt, en dat voor een motor van toch 80 kW of 110 pk: 104 gram C02 uitstoot per kilometer.
Om dit resultaat te behalen werd gebruik gemaakt van een combinatie van technologieën zoals de recuperatie van energie bij het remmen (Brake Energy Regeneration), een start-stop systeem en een Gear Shift Indicatior dat aangeeft wanneer optimaal geschakeld kan worden.
Intelligente alternator
De recuperatie van de energie bij het remmen wordt zo goed als volledig gebruikt voor de aandrijving van de auto, om de energie op te wekken voor de nodige elektrische onderdelen van de auto wordt vooral het remmen en vertragen gebruikt.
Pitstop
De start-stop functie schakelt automatisch de motor uit zodra de auto stopt (bijvoorbeeld aan een rood licht). Het volstaat om de auto in neutraal te zetten de koppeling te lossen. Om de auto terug op te starten volstaat het om de ontkoppelingspedaal in te duwen. Dankzij dit start-stop systeem is het verbruik van de brandstof, vooral in stadsverkeer, werkelijk geoptimaliseerd want telkens de auto tot stilstand komt is er geen verbruik of uitstoot van schadelijke stoffen meer.
Shifter
De schakelindicator, die vanaf 2008 standaard op alle MINI’s komt, is een handige uitrusting dat toelaat om onder alle omstandigheden een zuinig rijgedrag te handhaven. Het elektronische beheersysteem analyseert constant het toerental, de wegomstandigheden en de brandstoftoevoer. Op basis van de geanalyseerde gegevens wordt de optimale versnelling aangegeven. Zodra van versnelling veranderd zou moeten worden geeft het systeem dit aan op de toerental, evenals welke versnellingen ingeschakeld zou moeten worden.
D, maar Cooper
De MINI Cooper D is tot uitstekende en sportieve prestaties in staat: 0 tot 100 km/u in 9.9 seconden en een topsnelheid van 195 km/u.. met zo’n cijfers zijn is het aangekondigde verbruik en uitstoot nog indrukwekkender. Slechts 3.9 l/100 km gemiddeld (tegenover 4.4 liter voor het vorige model) en 104 g/km CO2 uitstoot (118 g voor het vorige model). Dat is de theorie, maar hoe zit dat in de werkelijkheid?
Banco
BMW Belux, die bezorgd is om het imago van deze nieuwe zuinige Mini waar te maken, heeft het verstandig idee gehad om aan de pers een “eco-challenge” voor te stellen. Wat houdt dat juist in? Wel, aan de journalisten de kans geven om de aantrekkelijke theorie aan de werkelijkheid te toetsen.
De challenge ging van de hoofdzetel in Bornem naar het Casino in Knokke, en terug naar Bornem. Daar werd de tank opnieuw gevuld om het werkelijke verbruik op te meten. Iedereen mocht vrij zijn traject uitkiezen, de Mini’s zijn uitgerust met een GPS, tellers op nul en nu het resultaat afwachten.
Jansen en Janssen
Twee journalisten per auto, één voor de heenries, de andere voor de terugreis. Wij beslissen om de E34 op te rijden via Sint Niklaas. Dat hadden we beter niet gedaan want we zitten al snel vast in de files en wegenwerken. We verliezen veel tijd en stapelen rem- en optrekmanoeuvres op. Alles wat kon verbruiken, radio, airco, enz … hebben we uitgeschakeld. We gaan heel voorzichtig met het gaspedaal om en proberen zo vlot mogelijk te rijden. Dat laat ons uiteraard niet toe om volop van het uitnodigende chassis van deze Mini te genieten, maar we merken wel de vooruitgang op het gebied van de ophanging op. Verder is de koppeling en versnellingsbak uiterst aangenaam. Een waar plezier om zes maal te schakelen en zelf nog niet aan 100 km/u te zitten. Voor de passagier valt het gebruik van wat goedkoop plastic een beetje tegen. Om van een geraffineerd en knus interieur te kunnen genieten wordt beter beroep gedaan op de (lange!) optielijst, want aan de basisuitvoering ontbreekt een beetje klasse...
Moeder!
De boordcomputer geeft aan dat we aan een gemiddeld verbruik van 4.6 liter zitten. Duivels! Sint Niklaas heeft ons hier niet geholpen! We doen ons uiterste best en komen in Knokke aan met een aanvaardbaardere 4 liter, althans volgens de boordcomputer. Een kop koffie (of twee) en terug richting Bornem. Om geen twee keer in de file te staan in Sint Niklaas verlaten we de E34 in Zelzate om rond Gent te rijden richting E17 en Bornem. We houden ons een beetje in, rijden pal achter een paar vrachtwagens en geraken in Bornem met een veelbelovend verbruik van slechts 3.6 L volgens de boordcomputer. Nu afwachten wat het echte resultaat aan de pomp wordt. Moeder! 4.6 liter voor 100 km, niet echt precies dus die boordcomputer van de Mini. De zuinigste team zijn tot onder de 3.8 liter geraakt, wat bij hun trouwens correct werd weergegeven op de boordcomputer.
Moraal van het verhaal
Met 3.8 liter verbruik, door heel zuinig te rijden, en zonder het minste rijplezier aan 90 km/u achter een vrachtwagen op de snelweg, is uiteindelijk niet zo slecht voor een traject van zo’n 200 km dat veel realistischer is dan de cijfers die we van BMW kregen. Ons resultaat was dus duidelijk niet van de beste. Verleden week hebben andere teams het ook uitgeprobeerd en zijn twee teams onder de 3 liter gedoken met respectievelijk 2.8 en 2.9 liter!
Zo de Mini opnieuw de zuinige auto geworden zijn als bij zijn debuut in 1959? Hij bewijst in elk geval dat met zo’n soberheidrecords er vandaag de dag auto’s bestaan die ons toelaten om zich met een beperkt verbruik te verplaatsen. En daar heeft iedereen voordeel bij.