Wie de echte Mini nog gekend heeft (de 'oudere' lezers dus) heeft meestal wat moeite met de afmetingen van de huidige Mini. Dat is geen 305 cm lang autootje meer dat zich kwiek door de stad beweegt. Het nieuwe concept dat Mini op het salon van Genève onthult, volgt opnieuw de gedurfde principes van Alec Issigonis, de geniale ontwerper van de Mini uit 1959.
342 cm
De Rocketman is 3,42 meter lang en biedt drie plus één zitplaatsen. De lijn is typisch Mini, kijk maar naar de deuren met scharnieren zoals de Mini uit 1959. Deze deuren maken dit prototype erg origineel. Ze zijn vergelijkbaar met die van de Renault Avantime en vergemakkelijken de instap zonder te veel plaats in te nemen aan de zijkant, ideaal in de stad of in parkings. Ook handig is dat een deel van de deurdrempels in de deuren werd geïntegreerd, een leuk idee dat we graag in productie zien gaan.
Originele koffer
Achteraan verdeelden de ontwerpers de kofferklep in twee stukken. Het bovenstuk is aan het dak bevestigd, terwijl het onderste deel openschuift zoals een lade. Het is de bedoeling om die lade uit de auto te schuiven (en af te dekken) om langere voorwerpen te vervoeren. Ze komt ook van pas als er meer personen meerijden en er bijgevolg minder plaats is in het interieur. Het is een gedurfde interpretatie van de kofferklep van de oude Mini, die aan de onderkant openklapte en die je open kon laten tijdens het rijden. Het dak valt op omdat het uitgevoerd is in glas met strepen die de Union Jack symboliseren en met leds verlicht wordt.
Drie liter
De structuur van de auto is grotendeels opgebouwd uit koolstofvezel die zichtbaar is aan de voorkant van het koetswerk, aan de deurranden en in het interieur. Het materiaal vormt de basis voor een zeer lichte architectuur. De voorlopig onbekende motor (een driecilinder?) zou ongeveer drie liter verbruiken per honderd kilometer.
Connectiviteit
Het interieur hergebruikt de grote designthema's van de constructeur, maar dan iets soberder. De auto kan met allerhande apparaten verbonden worden en heeft een vooruitstrevende bediening aan het stuurwiel die onder meer bestaat uit een zogeheten trackball. De communicatie-, navigatie- en ontspanningsmogelijkheden via het internet zijn nagenoeg onbeperkt. De bedieningseenheid in de centrale snelheidsmeter kun je verwijderen om thuis op de computer te configureren voor de rit. Zo kan de bestuurder nieuwe muziekbestanden en navigatie- en contactgegevens voor mobiele communicatie en internetgebruik gemakkelijk naar de auto overzetten.
Echte Mini
Het is verfrissend om te zien dat het merk weer aanknoopt met de grondbeginselen van de originele Mini. De Rocketman is op alle punten innovatief en antwoordt op een intelligente en gedurfde manier op nieuwe uitdagingen. Hij biedt maximale ruimte voor minimale afmetingen en is ongetwijfeld een plezier om mee te rijden. Mini lijkt lessen getrokken te hebben uit andere producten zoals de Countryman, waarvan je je kunt afvragen of het wel een echte Mini is. De Rocketman mag met trots de naam Mini dragen. Hopelijk zien we dit concept binnenkort in de toonzalen.