De Mitsubishi L200 heeft zijn inspiratie geput uit het design van de Pajero Evo, winnaar van de laatste Dakar. Het logische gevolg daarvan is dat kort na de Dakar editie van 2006 het nieuw model bij de dealers van het merk zal belanden.
De vierde generatie van de Pajero Evo zal ongetwijfeld de off-road fans aantrekken, maar ook andere geïnteresseerden. Deze 1 ton zware pick-up maakt deel uit van de authentieke 4x4 wagens van Mitsubishi. De nieuwste L200 krijgt een meer stijlvol radiatorrooster mee, “Mont Fuji” genaamd. Het volledige design werd bestudeerd om de luchtweerstand te verminderen. Inderdaad, de afgeronde hoeken van de motorkap geven de bestuurder niet enkel een betere zichtbaarheid, dit draagt ook bij tot een uitzonderlijke Cx waarde in dit segment: van 0,46 tot 0,51 in functie van de versies, tegen 0,58 voor de huidige L200.
Voor Europa
Buiten het feit dat het verbruik in bedwang gehouden wordt, past de L200 zich ook aan wat zijn afmetingen betreft: 500 cm x 180 cm voor de dubbele cabine. Binnenin deze dubbele cabine is 2153 mm in lengte beschikbaar. Tot slot, laat Mitsubishi ook weten dat zijn draaicirkel van 5,9 niet alledaags is wat pick-ups betreft. Het merk spoort dus de Europeanen aan om zich door dit model te laten verleiden. De Japanse constructeur maakt zich sterk dat de uitrusting en het comfort meer overeenkomen met een gewone wagen. De bestuurder heeft recht op een panoramische voorruit en een iets naar achter geschoven zitpositie dat “relaxerend” rijden mogelijk maakt. De periferische zichtbaarheid van deze voorruit en laag geplaatste veiligheidsgordels geven een extra indruk van veiligheid en wendbaarheid. Op de weg kan deze Mitsu rekenen op de gebruikelijke stabilisatie systemen en ABS. Ook dit nog, de L200 kreeg van Euro-NCAP 4 sterren voor de aanrijdingtesten.
Alle terreinen
De L200 blijft een terreinwagen voor het zware werk en extreme omstandigheden. Dit voertuig is uitgerust met een permanente vierwielaandrijving “Super Select” dat toelaat continu met vierwielaandrijving te rijden zonder overdreven slijtage. Ten opzichte van de concurrenten, die gewoonlijk een selectieknop aanbieden om de juiste aandrijving te kiezen, behoudt de L200 een bijkomende pook. Het “hydroform” onderstel berust op een nieuwe onafhankelijke vering vooraan en springveren achteraan om een maximaal laadvermogen te vrijwaren. Volgens de specificaties heeft deze bedrijfswagen een nuttig laadvermogen van 1 ton. Het laadvlak werd zo gebouwd dat het niet louter op een gewone kist gelijkt, maar is volledig geïntegreerd met het koetswerk. Hiervoor maakten de designers gebruik van een scheidingslijn tussen het laadvlak en het koetswerk.
Euro 4 conforme diesel
De nieuwe L200 is uitgerust met een krachtigere turbodiesel motor met directe inspuiting. Hij ontwikkelt 136 pk (100kW) bij 4000 tr/min en een koppel van 314 Nm bij 2000 tr/min. Hij kan gekoppeld worden aan een vijfvoudige handgeschakelde versnellingsbak, of een elektronisch bediende automaat met 4 versnellingen. Dit alles laat tot 2,7 ton trekkracht toe. Wat het koetswerk betreft kan gekozen worden voor 3 uitvoeringen: single, club en double cab met vier deuren. Ook nog even meegeven dat een Europalet past in de laadruimte van elk model. De laadvloer is gegalvaniseerd en heeft een dubbele wand. Tot slot kan de laaddeur tot 180° geopend worden (afhangend van de uitvoering). De nieuwe L200 was al in Tokyo te zien, maar zal op het salon van Bologna, op 1 December, aan het Europese publiek voorgesteld worden.
Bron : Mitsubishi