We lipen al een tijdje met het idee om een aangepaste uitlaat (en desbetreffende beloftes) aan een grondige test te onderwerpen. We hebben enkele fabrikanten gevraagd om deel te nemen, maar enkel MIVV ging inop onze vraag en stuurde ons een volledige lijn op. Die monteerden we op een BMW R1200 GS uit 2005. MIVV legde ons trouwens in de watten door ons een SUONO "Full titanium" geluidsdemper op te sturen. Het verdict van de weegschaal was duidelijk: 3.9 kg voor de volledige uitlaat, tegenover 10.4 kg voor de standaard uitlaat. De montage verliep vlot en zonder problemen. We recupereerden de originele bevestigingen en het resultaat was ronduit proper.
R.S.M.
Om de verbeteringen precies op te kunnen meten namen we contact op met RSM Moto in Kraainem. Marc Struyf, de baas van RSM Moto, startte in 1980 met het afstellen van motos voor de competitie en richtte in 1983 RSM op. Naast de verkoop en onderhoud van nieuwe motoren (Kawasaki, Sym en Derbi) bleef Marc gebeten door zijn passie: racemotoren. Hij heeft in verschillende kampioenschappen en disciplines heel wat ervaring opgebouwd op Belgisch en zelfs internationaal niveau. Patrick Orban, Werner Daemen en Arnaud De Kimpe, momenteel aan de slag en leider in het Stock Sport 600 Junior kampioenschap, zijn enkele piloten die beroep doen of deden op de kunsten van Marc.
"Stock"
Eerste deel: de prestaties opmeten in originele uitvoering. Het resultaat: 89,2 ch bij 7.300 tr/min en 104,7 Nm bij 3.675 tr/min op het achterwiel. Na vervanging van de originele uitlaat door de MIVV was het resultaat als volgt: 88,8 pk bij 6.150 tr/min en 108,2 Nm aan 4.300 tr/min. Geen reden tot grote vreugde, want er werd niets verloren maar ook niets gewonnen. Toch merkten we een groot verschil wat betreft de beschikbaarheid van het vermogen en het koppel. Tot 5.500 tr/min liggen die waarden met de MIVV hoger en vanaf 5.500 tr/min lopen de lijnen zowat gelijk. Marc en zijn zoon Vincent stelden voor om de dB-Killer uit de uitlaat te halen en die door de bijgeleverde racingdemper te vervangen.
dB-Killer
De dB-Killer doet zijn naam alle eer aan en zonder dit onderdeel maakt onze BMW een pak meer lawaai. Maar wat de cijfers betreft zagen we zo goed als geen wijzigingen: 88,9 pk en 107,5 Nm. Hetzelfde vermogen, maar minder koppel. We namen de racedemper opnieuw af en plaatsen de dB-Killer terug op zijn plaats. Tegelijkertijd monteerden we om een K&N luchtfilter van Bike Design. Na een nieuwe passage via de testbank maten we 90 pk en 107,3 Nm koppel aan 4.475 tr/min. De resultaten met of zonder de dB-Killer en met of zonder de K&N luchtfilter waren dus nagenoeg idetiek. Om de motor verder af te kunnen stellen moesten we aan het motorbeheer sleutelen, want tussen 3 en 4.000 toeren leek de brandstoftoevoer wat te hoog te liggen. De BMW module kan niet bewerkt worden, wat wel mogelijk zou zijn met een module zoals de Power Commander.
Indrukken
Na de doorgevoerde aanpassingen kropen we opnieuw achter het stuur van onze BMW. Het feit dat er aan middelhoge toerentallen meer koppel beschikbaar is maakte de motor toch aangenamer. Na de montage van de MIVV gaan zowel de acceleraties als het geluid er op vooruit. Bovendien verminderde met de MIVV uitlaat het gewicht van onze BMW met maar liefst 6.5 kg en dat voel je. Kers op de taart is dat de combinatie van de BMW met de MIVV uitlaat ook op esthetisch vlak een voltreffer is.