Pierre-Benoit Sepulchre

24 NOV 2022

Mont Blanc‑tunnel: hij gaat 3 maanden dicht gedurende 18 jaar!

Het indrukwekkende bouwwerk heeft een stevige verjongingskuur nodig.

De Mont Blanctunnel is een onmisbare verbinding tussen Frankrijk en Italië, die Chamonix in de Franse Haute-Savoie verbindt met het Italiaanse Courmayeur in de Val d'Aosta. Toen hij in 1965 werd ingehuldigd, was het met 11,6 km de langste wegtunnel ter wereld! Op 24 maart 1999 vloog een koelvrachtwagen met margarine en bloem in brand op ongeveer 7 km van de Franse ingang van de tunnel, waarbij 39 mensen omkwamen. Deze tragedie leidde tot de sluiting van de tunnel gedurende drie jaar om ingrijpende werkzaamheden uit te voeren, waaronder het herstel van het gewelf dat tijdens de brand zwaar beschadigd raakte.

Twintig jaar later zijn er opnieuw grote werkzaamheden nodig, dit keer vertoont de tunnel de sporen van zijn gevorderde leeftijd. Een paar dagen geleden kondigden de twee beheersmaatschappijen, de Italiaanse en de Franse, die elk een helft van de tunnel beheren, aan dat de tunnel de komende 18 jaar met tussenpozen gesloten zal zijn, elk jaar gedurende drie maanden! Dit nieuws heeft veel stof doen opwaaien, omdat deze herhaalde sluitingen zouden kunnen leiden tot een aanzienlijke vertraging van het vrachtverkeer in de betrokken maanden.

Waarom zo’n lange renovatie?

Eén van de verklaringen die worden gegeven voor zo'n lange renovatieperiode is de aanwezigheid van asbest in de tunnel. De tunnel werd voltooid in 1965, toen Italië één van de belangrijkste producenten was van deze veelbesproken isolator. Hij werd dan ook voorzien van dit materiaal, dat destijds veel gebruikt werd vanwege zijn uitstekende fysische en mechanische eigenschappen. Het asbest moet nu worden verwijderd en vervangen door een duurzamere isolatie. En die operatie moet worden uitgevoerd over 11 km!

Hoe geraak je dan in Italië?

Om de Mont Blanc-tunnel te vermijden en toch in Italië te komen, kunnen we alleen maar de Grand-Saint-Bernard tunnel aanbevelen, die Bourg-Saint-Pierre in Wallis (Zwitserland) verbindt met Saint-Rhémy-en-Bosses in Val d'Aoste (Italië). Met een lengte van 5,8 km ben je in vijf minuten door de tunnel en er zijn minder files dan bij zijn Frans-Italiaanse tegenhanger. Hij is ook korter en kost minder: € 26,90 voor de éénrichtingstraject (€ 43,10 heen- en terug). Door Zwitserland boven Frankrijk te kiezen, kan je bovendien flink besparen doordat je geen 'péage' hoeft te betalen. Het Zwitserse vignet (40 CHF, zo'n € 41) is het hele jaar geldig!


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie