Onze Britse buren zijn kampioenen in het bouwen van de gekste auto's en zitten nooit om een rariteit verlegen. Zeker bij Morgan, dat traditie en middeleeuwse techniek hoog in het vaandel draagt. Het nieuwste folietje van Morgan is de Threewheeler, een moeilijk te positioneren voertuig tussen een moto en een auto dat herinnert aan voorgangers uit de jaren twintig en dertig.
Minder wielen = minder taksen
Vroeger werd in Groot-Brittannië een taks geheven op basis van het aantal wielen van het voertuig. Dat verklaart waarom onze vrienden van over het Kanaal zich op driewielers richtten. Die kregen al snel de reputatie van helse machines die zeer moeilijk te besturen en bijzonder gevaarlijk waren, maar tegelijk bijzonder plezierig om te besturen.
Wat vandaag zeker ontbreekt in het segment van de sportievelingen is een vleugje humor. Morgan haalt daarom de driewieler weer van stal. Met moderne techniek zou deze bolide gemakkelijker bestuurbaar moeten zijn. Maar vergis je niet, deze auto heeft weinig te zien met de nieuwste Duitse sportwagens. De Threewieler is anders, veel radicaler.
Harley-Davidson en Mazda
De motor ligt helemaal voorin in de neus, wellicht niet de beste positie bij een aanrijding met een voetganger. De krachtbron stamt van Harley-Davidson en is een tweecilinder in V met een cilinderinhoud van 1.800 cm³. Gezien de uitlaatlijn kan deze V2 klinken als een op hol geslagen kalasjnikov. Voor de versnellingsbak deed Morgan inkopen bij Mazda en meer bepaald de MX-5. Een manuele bak met vijf verzetten neemt die taak op zich. De 115 paarden van de V2 worden naar het enige achterwiel gestuurd. Aangezien je minder dan 500 kg meesleept, heb je gegarandeerd dynamiet onder jouw rechtervoet.
RAF
De Threewheeler is absoluut onweerstaanbaar en klinkt zoals de Spitfire van de Royal Air Force (RAF). De interieursfeer tapt uit hetzelfde vaatje en lijkt op een jachtvliegtuig uit de jaren 40-45. Wil je er eentje kopen? Dat is mogelijk, de orderboekjes zijn al geopend. Reken op een prijs van minstens 30.000 euro. En weet je wat? Ik wil er zelf een.