Op de openingsdag van het Salon, voor de pers, hing een apparte sfeer bij de constructeurs. Ondanks verkoopcijfers die in 2009 8.5% lager lagen is er voor hen blijkbaar geen vuiltje aan de lucht. Het is maar hoe je de cijfers bekijkt!
Van passie tot functionaliteit
Velen zijn er van overtuigd dat het motorcliënteel van de passionele aankoop naar de functionele aankoop verschoven is (van “fun” naar “commuting” om de termen van de communicatieverantwoordelijken te gebruiken), maar weinigen hebben zich daar blijkbaar echt aan aangepast. Honda heeft maar net zijn eerste plaats kunnen behouden, maar als we de cijfers van Piaggio en LML (Vespa’s die in Indië gebouwd worden sinds de Italiaanse constructeur daar hun productie heeft uitbesteed) samentellen, dan is Honda die eerste plaats kwijt. De verkoopcijfers van de Italiaanse groep ging er in 2009 met 21% op vooruit. Honda verloor 15%, Yamaha 13%, Kawasaki verloor 7% en Suzuki 31%. Voor Harley was er een terugval van 17%, bij BMW 7%, Ducati verloor 9% en bij Aprillia was dat zelf 36%! De enige merken die er wel op vooruit gingen waren Triumph met 3%, KTM met 15% en Sym met 10%.
Informatiestroom
De cijfers zijn duidelijk, de markt evolueert, en sommige constructeurs vragen de pers om aan de hele wereld duidelijk te maken dat de tweewieler een leefbaar alternatief is voor het mobiliteitsprobleem. Wij zijn daar ook van overtuigd, maar de politiek blijkbaar nog steeds niet. U zal tevens ook opgemerkt hebben dat wij gedreven doorwerken om deze informatiestroom draaiende te houden. Onze lange termijntest van de Yamaha Tmax is daar een toepassend voorbeeld van.
Samenhang
Om dit mobiliteitsverhaal zou realistisch en coherent mogelijk te houden moeten de constructeurs er dan ook nog de ware inzet van inzien! Waarom moeten we ons afvragen hoe we onze tweewieler moeten beveiligen zodat hij niet gestolen zou worden? Waarom zouden we bij de kleinste regenbui meteen druipnat zijn door een ondoeltreffend spatbord? Waarom zouden er tovertrucjes nodig om een klein pakje te kunnen vervoeren of een helm op te kunnen bergen? Waarom …
Wat echt telt
Waarom zouden we een fortuin betalen aan banden die amper 15.000 km meegaan (als het geen 5.000 of 10.000 zijn), of aan banden die geen enkele grip bieden bij nat of koud weer? Waarom vergaan van de kou en verbruiken we meer dan eender welk ander voertuig met vier passagiers die rustig naar muziek luisteren en het warm hebben? Waarom zetten de meeste motoren aan tot gevaarlijk rijgedrag omdat de motorrijder geen ogen genoeg heeft om zijn rijbewijs niet te verliezen op onze onaangepaste wegen en infrastructuur? Niet iedereen kan op circuit of zonnige landwegen rijden, die komen we enkel nog tegen in een catalogus!
Gemiste kans
Er zal altijd plaats zijn voor passie, het object, de motor, en gelukkig maar! Passie voor veeleisende maar adembenemende droommachines. Maar er is ook een markt, een groeiende markt, voor mensen die op zoek zijn naar vrijheid en oplossingen voor hun mobiliteitsprobleem. De constructeurs zullen zich daar aan moeten aanpassen, maar het publiek zal het spel ook moeten spelen. Hoeveel uitstekende voorstellen zijn al uitgedraaid op een commercieel fiasco? Kijk maar naar de BMW C1 of de Honda Pacific Coast, modellen die de weg naar het publiek pas vonden nadat ze uit de catalogus verdwenen waren. Probeer eens zo’n model te kopen, de eigenaars die er eentje hebben willen ze voor geen geld meer kwijt!
Hoop
Laat ons eindigen met een lichtpuntje! Er bestaat absoluut geen twijfel over het feit dat wie overstapt naar een tweewieler voor puur functionele redenen er ook een passie zal aan over houden, een passie voor de motor en ze zullen op die manier de vele facetten en plezieren van het motorrijden ontdekken!