Bruno Wouters

9 JAN 2010

Moto Salon : wie en wat gaat er staan ...

 
De motos, scooters en bijhorende uitrustingen zijn vanaf 14 januari te gast op de Heizelpaleizen, paleizen 1 en 3 om precies te zijn. Het aantal premières zijn gering, wat gebruikelijk is voor Brussel, maar het blijft een uitstekende gelegenheid om onder een dak zowat alles te zien wat met de tweewieler te maken heeft.

Laten we even overlopen wat er zoal te zien zal zijn. En om niemand te kwetsen doen we dit in alfabetische volgorde!

Aprillia stelt zijn RSV4 "low budget" voor (als is dat relatief …), de RSV4 is uitgerust met enkele minder prestigieuze onderdelen dan de "Factory", maar doet wat kwaliteit betreft niet onder voor de rest. Op dezelfde stand krijgen we ook de evoluties te zien voor 2010 van de Mana, Shiver en Dorsoduro modellen waaronder de Factory (stand 3.08)

Bij Benelli, wat nu in handen is van de Chinezen, de enige driecilinder dat geen Triumph is, met waarschijnlijk een viriele versie van de TNT roadster, de R160. (stand 3.11)

De stand van BMW mag u zeker niet missen. We krijgen niet alle dagen de kans om een prototype met een zescilinder in lijn te mogen bewonderen! Dit Concept 6 zal naast de R1200 GS en RT, modeljaar 2010 staan. Er zal ook een F800 Chris Pfeiffer Edition staan, Chris Pfeiffer is de "stuntpiloot" van het Duitse merk. De S1000RR, of de eerste stappen van BMW op de markt van de superbikes, zal ongetwijfeld de grootste attractie zijn. Spijtig genoeg zal de C1-E scooter niet op de stand staan. (stand 3.23)

Het feit dat Buell zijn productie stop gaat zetten neemt niet weg dat ze toch op het salon zullen staan. De kans du om een toekomstige collector aan te schaffen, en wie weet … een goeie zaak te doen (stand 3.15)

Bij Ducati zal vooral de Multistrada de aandacht trekken. Deze versie neemt van zijn voorgangers eigenlijk enkel zijn naam over en een zekere gebruiksvriendelijkheid. (stand 1.19)

Harley komt met een indrukwekkend gamma naar Brussel, het ene model al wat uitdagender dan het andere, maar zeker met een "naked bike" tendens in tal van zwarte en matte nuances. (stand 3.15)

De belangrijkste nieuwigheid (of meest verwachte?) staat op de stand van Honda. De veelbelovende VFR 1200. De PCX 125, de eerste scooter met Start&Stop technologie, mag u ook zeker niet missen, net als de CBF 1000 F en de spectaculaire Custom VT 1300 CX. (stand 1.32)

Kawasaki zal fier de nieuwe Z1000 voorstellen, naast de grondig vernieuwde 1400 GTR. De ZX-10R zal er met zijn nieuwe uitlaat ook staan. (stand 3.13)

KTM staat in Brussel met de nieuwe Duke R, en enkele beperkte oplages van hun Superbike, de 1190 RC8. (stand 1.13)

De toekomst van Moto Guzzi blijkt verzekerd, maar het zal nog heel wat tijd kosten alvorens de inspanningen van de nieuwe eigenaar, de Piaggio groep, voelbaar worden. Op de stand van Moto Guzzi zal de Norge staan, vanaf nu met een 1200 cc met 8 kleppen, de Griso 8V SE Mandello Red, maar het V12 Concept van Miguel Galuzzi en Pierre Terblanche krijgen we niet te zien. (stand 3.08)
MV Agusta heeft een stand voorzien met de nieuwe F4 1000 en de Brutale modellen. (stand 3.12)

Bij Suzuki krijgt de Bandit 1250 een facelift, om hem nog aantrekkelijker te maken, en heeft nog steeds een heel gunstige prijs/prestatie verhouding. (stand 1.14)

Op de stand van Triumph staan maar weinig nieuwigheden. Verleden jaar kregen we de Thunderbird al te zien, maar de Rocket III Roadster krijgen we niet te zien. Er blijven dan nog enkel een paar speciale reeksen over zoals de Speed Triple of Bonneville-Thruxton. (stand 3.14)

Bij Yamaha had het een Super Ténéré en een FZ8 kunnen zijn, maar voor Brussel is dat spijtig genoeg niet zo! We krijgen wel de XJ6 Diversion F, de facelift van de Xmax, de BW's 125 en enkele evoluties van verschillende andere modellen. (stand 3.21)

U ziet het, geen baanbrekende nieuwigheden, ondanks het feit dat de markt van de tweewielers min of meer stand heeft kunnen houden (- 9%). Enkele modellen, waar de constructeurs veel van hadden verwacht, konden maar op een gering succes rekenen, en in tijden van crisis zijn er maar weinigen bereid om met revolutionaire prototypes op de markt te komen. Een groot deel van de verkoopcijfers zal ongetwijfeld naar het utilitair transport verschuiven, en voor die modellen is er nog een pak werk aan de winkel!

Advertentie
Advertentie
Advertentie