Een tijdje geleden hadden we het over de Motoairbag overjas. De airbag heeft de wind in de zeilen, en vele constructeurs brengen nieuwe modellen en versies op de markt. Iedereen doet het wel op zijn manier, enerzijds is er de overjas, die heeft het nadeel dat hij telkens opnieuw over de bestaande jas moet aangetrokken worden, maar heeft wel het voordeel dat hij het hele jaar door gebruikt kan worden. Motoairbag heeft ons enkele dagen een exemplaar ter beschikking gesteld, we zijn wel niet zo ver gegaan om het systeem in levende lijve uit te testen en ons van de motor te gooien, hopelijk neemt u ons dat niet kwalijk ...
We zijn dus wel een ervaring rijker, en hebben nu de praktische aspecten van het systeem kunnen beleven. Om echt doeltreffend te zijn moet de overjas met airbag strak aangespannen worden. Dat hebben ze dan ook heel eenvoudig opgelost met regelbare riemen dat maar één maal op de juiste lengte ingesteld moeten worden. Dankzij de ritssluiting zit daarna alles en altijd op de juiste plek.
Aan de zijkant zitten ook nog riemen die gemakkelijk toelaten om de overjas aan te passen aan winter of zomerkleding. De Motoairbag is ook voorzien van drie handige jaszakken aan de buitenkant, een ééntje aan de binnenkant. Praktisch gezien is het geen probleem om de overjas samen met de gewone jas aan of uit te rekken, ook al kan het geheel verrassend zwaar worden, vooral in combinatie met een zware winterjas met bijhorende en gehomologeerde beschermingen.
We hebben wel eens geprobeerd om de airbag te laten "ontploffen". Dat neemt amper een fractie van een seconde in beslag, en zorgt in die tijd voor de nodige bescherming van onderaan de helm tot aan de onderrug. De wervelkolom krijgt zo de nodige bescherming, ook al zullen sommigen het spijtig vinden dat er geen echte bescherming is voor de borstkas of laterale bescherming van het hoofd.
Het opnieuw opplooien van de airbag is snel en eenvoudig om de overjas met ingebouwde airbag opnieuw operationeel te krijgen. In het geval van een echt ongeval is het we aangeraden om de Motoairbag te laten nakijken door de constructeur.