Iedereen blijkt genoeg te hebben van die motorrijders die de ongevalstatistieken negatief beïnvloeden en maar al te gemakkelijk door de files geraken. Gedaan met lachen, de wetgever gaat ingrijpen, onder leiding van Europa. Het rijbewijs is nu al niet gemakkelijk meer te behalen, en vanaf 1 mei wordt dat nog moeilijker en duurder.
1 mei 2013
Op 1 mei 2013 treedt de nieuwe Europese wetgeving voor het motorrijbewijs in werking. Dit is een korte samenvatting van wat er te gebeuren staat:
Voor de tweewielers begrensd tot 45 km/u en toegankelijk vanaf 16 jaar verandert het volgende: het rijbewijs wordt AM gedoopt, de opleiding wijzigt en de tussenstap van het voorlopig rijbewijs wordt geschrapt. Daarna volgt het A1-rijbewijs, voor 125 cc-modellen beperkt tot 11 kW en toegankelijk vanaf 18 jaar (België laat deze klasse echter wel toe vanaf 16 jaar).
Vanaf 20 jaar wordt het mogelijk om voor het A2-rijbewijs te gaan voor de modellen tot 35 kW. Wie in het bezit is van het A2-rijbewijs, zal voor het onbeperkte A-rijbewijs (alle motors zonder beperking) kunnen gaan, maar dat is pas mogelijk na twee jaar ervaring en een minimumleeftijd van 24 jaar.
Gelijkschakeling blijft
Goed nieuws voor het B-rijbewijs, dit rijbewijs wordt nog altijd gelijkgeschakeld met het A1-rijbewijs. Heb je een B-rijbewijs van voor 1 mei 2011, dan kun je zonder opleiding met een 125 cc blijven rijden. Heb je een rijbewijs van na 1 mei 2011 dan kun je na twee jaar met een 125 cc rijden na een opleiding van vier uur in een motorrijschool, weliswaar zonder theoretisch of praktisch examen.
We hebben het beter getroffen dan de meeste Europeanen. Deze bepaling geldt ook voor driewielers (trikes). Met een rijbewijs B, afgegeven vóór 1 mei 2013, mag je alle driewielers besturen. Houders van een rijbewijs B van na 30 april 2013 zullen ermee mogen rijden vanaf 21 jaar (code 373) of na twee jaar en een opleiding van vier uur (code 372). Maar deze uitzonderingen kunnen alleen binnen onze landsgrenzen.
Opleiding
Dat is nog niet alles. Vroeger volstond het om een opleiding van minstens zes uur te volgen om een voorlopig rijbewijs te verkrijgen, daar kwamen nog twee uren bij voor het praktisch examen. Vanaf 1 mei zal minimaal negen uur opleiding en een examen voor de manoeuvres nodig zijn om het voorlopig rijbewijs te krijgen en vervolgens drie uur en een praktisch examen in het verkeer.
Om over te stappen van het rijbewijs A1, naar A2 en vervolgens A moet je minstens vier uur opleiding volgen bij elke stap en slagen voor het praktisch examen. Men lacht er dus niet mee en volgens de instructeurs die we raadpleegden is deze evolutie zeker relevant.
Er is meer
Het nieuwe rijbewijs maakt nu een onderscheid tussen de automatische voertuigen. Leg je de praktische proeven bijvoorbeeld af aan het stuur van een scooter, dan krijgt het rijbewijs een code 78 en mag je alleen rijden met automatische voertuigen.
Ja, maar ...