Van de grijze wolken dat boven de toekomst van de tweewielers blijven zweven was op het EICMA salon weinig te merken. Na een minder geslaagde Intermot, buiten voor de "regionale" constructeurs als BMW of KTM, was het een aangename verrassing om door de gangen in Milaan te kuieren. Uiteraard stonden de Italianen er met hun laatste creaties.
De Italianen
De Piaggio groep, en zijn vele merken, stond er ondermeer met de nieuwe California van Moto Guzzi, een geloofwaardig alternatief voor de modellen uit de Harley-Davidson catalogus. Verder stond er ook de Vespa 946 op de stand. De 946 zorgde tijdens de vorige editie al voor een verrassing, maar dit jaar mochten we kennis maken met de definitieve versie van het concept. Een tot in de kleinste details mooi en geslaagd model, waar echter nog geen prijs beschikbaar voor is. Bij Aprillia, nog een huismerk, stond de Caponord, een trail op basis van de 1200 van de Dorsoduro.
Bij Ducati hebben ze ook hard gewerkt, en dat merken we aan een nieuwe Hypermotard, voorzien van een 820 cc watergekoelde motor. Een model dat de naam Hyperstrada meekreeg. Ook de Diavel kreeg een "Strada" versie, met enkele wijzigingen aan de rugsteun voor de passagier en laterale koffers. Tot slot mogen de snelheidsduivels binnenkort ook de Panigale 1199 R verwachten.
MV moest in Milaan ook niet onderdoen voor zijn landgenoten. Naast de viercilinder Brutale neemt nu ook de Brutale 800 met driecilinder plaats in het gamma. Met de Rivale wil MV een nieuw marktsegment veroveren en de strijd aangaan met de Ducati Hypermotard. MV heeft voor dit model voor een gedurfde en unieke look geopteerd. Verdere evoluties voor het F4 gamma zijn ook niet uitgebleven.
Benelli maakt gunstig gebruik van nieuwe afzetmarkten, vooral in China, maar wil met minder zware modellen, zoals de BN600, ook een rol spelen op de Europese markt. De BN600 moet een concurrent worden van de Yamaha XJ6, Kawasaki ER6Nou of de Uno, een kleine monocilinder van 250 cc.
LML
Met LML blijven we min of meer in Italië met hun interpretatie van de antieke Vespa PX, de LML Star. De firma uit India had al indruk gemaakt met een viertakt model met laterale motor en klassieke versnellingsbak. Voor de Star hebben ze voor een automatische versnellingsbak gekozen en een centraal geplaatste motor. Een mooi alternatief voor de vintage fans, maar dan wel zonder de vintage technologie.
De Japanners
Bij de Japanners kwam vooral Honda met een hele reeks nieuwigheden opzetten. Om te beginnen was dat de CB500 familie met de "F", "X" en "R", met andere woorden, een roadster, een trail en een sportief model. Daarnaast had Honda ook voor een verrassing gezorgd met de Goldwing F6B, met de B van "bagger", een succesvolle trend in de US. Met de Forza 300 of de SH125, een kaskraker bij onze Italiaanse vrienden, kreeg het scooter gamma ook de nodige aandacht. Voor de jeugd was er de NSC50R, een scooter in legerkleuren, een kleur dat ze trouwens ook voor de CBR600RR hebben gebruikt. Bij de drie andere constructeurs was er maar weinig te beleven. Suzuki stond er opnieuw met het VStorm 1000 Concept uit Keulen, Kawasaki pronkte met zijn Z800, Z900 en zescilinder Z1300, Yamaha deed het met een XV1900 Midnight Star CFD, ook een "bagger, en zwarte uitlaten voor de Tmax Black Max en de geslaagde Xmax Momodesign.
De Europeanen
Bij de eerder offensieve Europese constructeurs kregen we bij BMW een F800GT voorgeschoteld. Net zoals in Keulen stal de GS de show met een exclusieve koetswerkkleur om de 90ste verjaardag van het merk te vieren. In afwachting van 2013 stond er ook een "Lo-Rider" op basis van een concept dat we enkele jaren terug al mochten ontdekken.
Husqvarna stelde in Milaan de Baja voor, een "cross" interpretatie van de Moab. Volgens ons minder geslaagd, maar het is wel nog altijd maar een concept.
Na het vuurwerk bij KTM in Keulen gaat het feest verder met de Duke 390 (iedereen had een 300 verwacht !), maar ook met een Duke 690 R, Duke 125 en 200 met ABS en een prototype van een Super Duke 1290 R dat de toekomstige streetfighter van het merk moet worden.
Na de nieuwe Speed Triple, dat we op Intermot voorgeschoteld kregen, was het in Milaan de beurt aan de Daytona om grondig herzien te worden met een nieuw kader, aangepaste motor en uitlaat, evenals een "R" versie met Öhlins ophanging en Brembo remmen.