Voor wie alleen genoegen kan nemen met het beste heeft MV Agusta zich over zijn F4 gebogen, om er het beste van het beste uit te krijgen.
Die ingreep is uiteindelijk niet niks geworden, het maximum toerental loopt, met dezelfde cilinderinhoud, op tot 13.700 tr/min. Agusta heeft voor dit model ook gloednieuwe en grotere zuigkleppen voorzien in titaan. De admissie werd toevertrouwd aan injectoren van 49 mm en variabele lengte. De nieuwe transmissie verlaagt de rotatiesnelheid van de alternator en de waterpomp, de versnellingsbak kreeg kortere versnellingen en ook het “traction control” systeem, vanaf nu bedienbaar met de linkerhand, werd aangepast.
Aan het chassis werd ook wat gesleuteld, de ophanging werd toevertrouwd aan Öhlins, in combinatie met een NIX upside down voorvork van 43 mm. Het voorvork is voorzien van een TTX 36 schokdemper, zowat de beste op de markt. De nieuwe aluminium velgen zijn 1 kg lichter dan de vorige en het remsysteem is van Brembo.
Op esthetisch vlak werden er ook enkele wijzigingen doorgevoerd, en dan vooral met het oog op minder kilos, betere prestaties en uiteraard die gedetailleerde Italiaanse look. Mocht dat nog altijd niet genoeg zijn, dan hebben ze bij Agusta enkele unieke onderdelen in aluminium en carbon voorzien, zonder de ECU racing uitlaten te vergeten …