Sinds 1997 bestond het gamma van MV uit de schitterende F4 die het merk als geen ander het label ‘exclusief’ mee gaf. In zijn kielzog verscheen de Brutale, de F3 675, de Brutale 675 en later de 800’s. Een configuratie die z’n weg vond naar de F3, de Brutale, de Dragster en de Rivale.
Bij de persvoorstelling van de Turismo Veloce is het niemand minder dan Giovanni Castiglione, de zoon en erfgenaam van Claudio, die zijn grote ambities uit de doeken doet. Met een onnavolgbare Italiaanse elegantie legt hij uit dat hij MV Agusta toegankelijker wil maken voor het grote publiek. Onder meer door deze voorstelling van wat allicht de eerste MV Agusta is die je dagelijks kunt gebruiken.
De eerste stap in de expansie van MV is de Turismo Veloce, een van de 19 nieuwigheden die tussen 2014 en 2018 op de markt komen. Hij wordt in 2016 gevolgd door een volledig nieuw platform met een viercilinder en dat platform zal afgeleid worden naar verschillende segmenten.
Wereldvlak
Naast de modellen evolueert ook het dealernetwerk mee… op wereldvlak. De verkoop moet voor de periode 2015-2016 een stijging van 53% laten noteren. Het exclusieve imago zal worden behouden en worden doorgevoerd naar het netwerk toe. Kortom, MV heeft goed gekeken naar hoe Harley-Davidson de zaken aanpakt op dit vlak.
Het is geen geheim dat, als je zo’n grote stijging ambieert, je een nieuwe doelgroep moet aanspreken. Het touring segment is goed voor 55% van de markt en is dus een logisch aanspreekpunt.
En voor de Turismo Veloce ging MV niet over een nacht ijs. De Italiaanse fabrikant laat zich niet verleiden om in een wapenwedloop terecht te komen. Nadat het concept met een viercilinder werd bestudeerd, besloten de ingenieurs om toch voor een driecilinder blok te gaan. Dat levert een meer wendbare, compactere en eenvoudiger te besturen motor op.
De cijfers: 191 kg (droog) en 110 pk voor deze Turismo Veloce. “Turismo” omdat dit een nieuw segment is voor MV, eentje waarbij ze zich niet prioritair richten op pure prestaties maar wel om een machine te maken die toegankelijk kan zijn voor iedereen. En “Veloce” omdat het hoe dan ook een MV blijft. Sommige dingen veranderen (gelukkig) niet.
Straf toerisme
Wat meteen opvalt is dat het zadel voor zeer straffe achterwerken is gemaakt, want dat is naar ons gevoel veel te hard. Wanneer we de motor verder goed bekijken, moeten we concluderen: dit is en blijft een MV. Hij is strak en elegant vormgegeven, de achterpartij lijkt in het ijle op te lossen wat toelaat om een set zijkoffers met een inhoud van 30 liter (goed om een systeemhelm in op te bergen) te monteren zonder dat hij een forse achterkant kant krijgt. Het resultaat: hij is slechts 80 cm breed en dat is 10 cm minder dan het stuur! Daar kunnen sommige fabrikanten een puntje aan zuigen. Andere opvallende zaken zijn de inhoud van de benzinetank (22 liter!), de verlichting die volledig uit LED’s bestaat, het windscherm dat je met een hand kunt instellen, maar ook de slipperkoppeling en de up&down shifter.
Na een korte briefing krijgen we het gezelschap van enkele MV-medewerkers die aan ons het 5” TFT dashboard uitleggen. Of daar een poging toe doen. Dat we uit vier rijmodi kunnen kiezen (rain, turismo, sport en custom), er acht instellingen zijn voor de tractiecontrole en het ABS kunnen we volgen. Maar bij het uitleggen van het instellen van de elektronische vering waarmee ons “Lusso”-model was uitgerust en de Bluetooth-instellingen om je smartphone of tablet te verbinden en te bedienen, geraken we stilaan toch het noorden kwijt. We zien door het digitale bos de bomen niet meer…
Een mapping kunnen delen… In bepaalde middens zul je hier hoge ogen mee kunnen gooien, maar ons laat het koud. We verdenken de medewerkers van MV ervan om teveel tijd achter hun PlayStation hebben doorgebracht. Gelukkig staat de gekozen versnelling wat groter dan de rest van de digitale info. Een uitstekende herinnering om de bak de eerste te zetten want onze nieuwsgierigheid is er niet minder op geworden. Dit is niet alleen de eerste MV in zijn soort, hij moet zich ook nog helemaal bewijzen.
De driecilinder MV blaakt van gezondheid. Zelfs in zijn teruggebrachte versie van 110 pk herneemt hij krachtig vanaf 2.000 tr/min. Het blok werd grondig onder handen genomen en zag zijn koppel met 15% toenemen in het middelste toerentalgebied terwijl zijn verbruik met 20% daalde. Dat laatste hebben we niet kunnen controleren. Het verschil tussen de verschillende mappings is maar in beperkte mate voelbaar. Het verschil tussen Sport en Tourisme is nauwelijks voelbaar. Enkel de regenmodus laat een duidelijk merkbare verandering optekenen. Krachtig, temperamentvol,… De driecilinder laat je als bestuurder toe om de uitstekende rijeigenschappen van de MV ten volle te benutten. Wie er vol voor gaat, zal ‘m eventueel een te zachte vering kunnen verwijten.
Vind ik leuk!
Het comfort is goed, maar wordt enkel verstoord door een te hard zadel. Je zitplaats is ook erg kort (net zoals de motor!) en hoog (850 mm). Met onze 1m80 hadden we moeite om beide voeten plat op de grond te krijgen. En om onze laatste kritische noot nog mee te geven: een 190 mm brede achterband op dit type motor heeft niet veel zin en het geluid dat uit de uitlaat komt bij stationair toerental is weinig indrukwekkend. De enkelzijde achterbrug mist zijn visuele impact niet, maar we hadden onder het zadel toch liever wat meer opbergruimte gezien in plaats van de grote leegte. Verder moeten we nog afwachten hoe een duo het er van afbrengt op een motorfiets met een korte wielbasis.
Niets ander dan lof voor de shifter, die je toelaat om op en neer te schakelen zonder het ontkoppelingshendel te moeten gebruiken: het is een echte meerwaarde. Ook de remmen staan boven elke verdenking verheven: bijtgraag, krachtig en gelardeerd met een onnavolgbare feeling.
Aan het einde van de rit moeten we bekennen dat de Turismo Veloce ons heeft weten te verleiden. Hij is minder universeel dan een bijvoorbeeld een Tiger 800, maar deze Italiaan is voldoende polyvalent om een, voor MV, nieuwe doelgroep op z’n wenken te bedienen. Het design en het prestige van MV zullen de twijfelaars over de streep halen. MV maakt er geen geheim van dat deze Turismo Veloce naast een Ducati Multistrada of een BMW S1000XR geplaatst kan worden. Gezien de prijs niet geheel onterecht… De nieuwe MV kost 15.690 euro voor de Veloce en 17.690 euro voor de Veloce Lusso… Er zal een beperkte ‘Edition1’ reeks worden uitgebracht. Die kost 970 euro extra, maar heeft zijkoffers, een middenbok, verwarmde handvaten en een geïnstalleerde Garmin 390. Wie er eentje wil, zal snel moeten zijn want voor de Benelux zijn er slechts 5 exemplaren beschikbaar.