Het Belgische team MY Racing is al alomtegenwoordig in de rallywereld en heeft besloten om iets nieuws te proberen. Na de overname van twee Hummer H3’s ontwikkeld en gebouwd door het team Robby Gordon Motorsports is het team uit Huy van plan om zijn activiteiten in de rallyraid te ontplooien.
De Dakar, de Silk Way Rally, de Rally der Farao’s, de Abu Dhabi Desert Challenge, de Sealine Cross Country Qatar. Het zijn allemaal evenementen waarvan de reputatie veel verder reikt dan liefhebbers van rallyraids of specialisten. Of het nu gaat om het FIA-wereldkampioenschap van de allewegenrally’s of wedstrijden buiten het kampioenschap zoals de bekende Dakar, de rallyraid is een populaire discipline.
Deze discipline van de autosport wekt ook emoties op. Ze is verbonden met avontuur en Topprestaties en schat teamgeest en menselijke kwaliteiten naar waarde. “De overname door MY Racing van twee Hummer H3’s gebouwd door het team van de Amerikaan Robby Gordon, maar ook van twee goed uitgeruste assistentievrachtwagens en heel wat onderdelen, past binnen onze wil om onder verder te ontwikkelen”, verklaart een enthousiaste Charles Deffontaines, de nieuwe operationeel manager van MY Racing uit Huy.
Veel potentieel
Ook al wist de Hummer tot op heden de bekendste rallyraid, de Dakar, nog niet te winnen, zijn prestaties gingen niet onopgemerkt voorbij. “Bij het bestuderen van de nieuwe FIA-reglementering voor de rallyraid, is de Hummer ons opgevallen als type auto met meest interessante potentieel”, gaat de verantwoordelijke van het Belgische team voort.
“Eigenlijk is het een grote buggy die onder meer grotere bodemvrijheid heeft tegenover een 4x4. De Hummer H3 haalde al verschillende etappezeges in de Dakar. Hij werd origineel ontworpen op basis van het Amerikaanse Score-reglement, maar evolueerde naar een FIA-label en kan dus ingezet worden in een groot aantal wedstrijden.”
Op technisch vlak maakte deze overgang naar FIA-reglementering een nieuwe motor noodzakelijk. “De Score-reglementering liet in de Dakar het gebruik van een motor met verschillende ontwikkelingen toe. Dat is niet meer het geval met de nieuwe FIA-reglementering”, zegt Charles Deffontaines. “In samenwerking met het RGM-team hebben we onze eerste Hummer uitgerust met de motor van een Chevrolet Corvette. De motor van het type LS7 is een V8 met een cilinderinhoud van zeven liter, die ook de Corvette Z06 straatwagen aandrijft. Hij ontwikkelt meer dan 350 pk en een koppel boven 600 Nm met reglementaire begrenzing van 37,2 mm, die in de Dakar verhoogd kan worden tot 39 mm. De Hummer werd nog op andere punten gewijzigd, zoals de veiligheidskooi, en ondergaat nog andere aanpassingen, uiteraard volgens de FIA-regels.”
Sleutel op de deur
Trouw aan de politiek die voor succes zorgde in de traditionele rally, biedt MY Racing in de rallyraid sleutel-op-de-deurformules aan, met andere woorden een integrale service die gaat van logistiek tot technische bijstand, sportief beheer en coaching.
“MY Racing is partner van het team Yazeed Racing voor de programma’s in het wereldkampioenschap rally en de WRC-2, maar ook in het rallykampioenschap van het Midden-Oosten. Yazeed Racing kent ons dus perfect en heeft besloten ons het vertrouwen te geven voor deze nieuwe uitdaging, die ook een uitdaging wordt voor hen”, legt de operationeel manager van MY Racing uit.
“Met Yazeed hebben we een ambitieus programma opgesteld in de rallyraid voor seizoen 2013. Dit programma begint met een wedstrijd die Yazeed goed kent, de Hail Rally in Saoedi-Arabië. En de deelname van Yazeed Al-Rajhi aan de Dakar 2014 met de Hummer van MY Racing is nu al bevestigd. De ombouw van onze tweede Hummer naar FIA-normen is ook al begonnen, hij zal over enkele weken klaar zijn.”
MY Racing is een gevestigde waarde in de traditionele rally en wil snel zijn adelbrieven verdienen in de rallyraid. Het team heeft, net als de eerste klant die al bevestigd werd, geen gebrek aan ambities.