Wat is de Zoé?

De Zoé is de ultieme stadswagen. Op papier profileert hij zich toch als ideale wagen voor in de stad: compact, praktisch en elektrisch. Renault is erin geslaagd om vier tot vijf personen, 338 liter bagage, een elektromotor en een indrukwekkend batterijpakket een plekje te geven in deze auto van amper 4,084 meter lang. Meer nog: de Zoé haalt vijf sterren bij de crashtests van Euro NCAP, een knappe prestatie voor dit type auto.

Eindelijk comfortabele autonomie

Terwijl de overgrote meerderheid van de elektrische wagens 150 km ver geraakt, verpulvert de Zoé alle records met een autonomie van 210 km. Volgens de Europese normen dan toch. In werkelijkheid is het eerder 100 à 150 km, wat nog altijd meer is dan de zeldzame elektrische wagens die momenteel op de markt zijn.

Het is waar: 140 km rijden vraagt geen bijzondere inspanningen, alleen een soepele rijstijl. Om je daarmee te helpen, monteert Renault een ecomodus die de motor de motor begrenst (90 km/u in plaats van 135 km/u) en het klimaatcomfort regelt.

Batterijen in de vloer

Om een dergelijk bereik te garanderen, werkte Renault aan de klassieke punten: recuperatie van bewegingsenergie bij het vertragen, specifieke Michelin-banden met lage rolweerstand, een warmtepomp als verwarming en grote lithium-ionbatterijen. Die liggen helemaal onderin voor een zo laag mogelijk zwaartepunt, hebben een spanning van 400 volt en leggen bijna 300 kg op de weegschaal.

Kilo’s en paarden

De Zoé heeft een schattige snoet maar is toch een zwaargewicht van bijna 1,5 ton. Om dat gewicht te verplaatsen, koos Renault een elektrische motor met 88 pk en 220 Nm koppel. Er is geen versnellingsbak, maar een simpele reductor die de rotatiesnelheid van de motor zonder koppeling of koppelomvormer overbrengt naar de wielen. Met andere woorden: duw op het gaspedaal en de auto antwoordt onmiddellijk met alle nodige energie. 

Eerste ontmoeting

De Zoé mag dan een ‘auto van de toekomst’ zijn, hij vervoert zijn passagiers niet in het interieur van een ruimtetuig. Integendeel, de sfeer binnenin is eerder saai: harde kunststoffen, een middelmatige afwerking, een achterbank die even plat is als Paris Hilton, allerlei grijstinten, … Dit is zeker niet dé sexy stadswagen van het jaar.

De bediening is evenmin wereldschokkend. Je kijkt naar numerieke tellers, een multimediatablet in het midden, twee pedalen, een versnellingspook met vooruit of achteruit en een handrem. Dit universum heeft wel altijd een goede temperatuur dankzij een knop op de afstandsbediening waarmee je de auto vanop afstand kunt voorverwarmen.

Stilte, de motor draait

Een druk op de startknop en de instrumenten lichten op terwijl een welkomstjingle weerklinkt. Nu alleen nog de pook in D zetten, de rem lossen en we zijn vertrokken voor een ritje in de stad. Daar toont de Zoé zijn magie: zonder geluid zoeft hij zacht en comfortabel door het verkeer.

Op zijn gemak op de autosnelweg

Om te vermijden dat we verwarde voetgangers verzamelen op de motorkap, ontwikkelde Renault drie waarschuwingsgeluiden die tussen 1 en 30 km/u vooraan de auto te horen zijn. Leuk, maar je moet goed luisteren. Duw op het gaspedaal en een onzichtbare hand neemt de Zoé stevig vast, maar altijd perfect in stilte. Uitstapjes op snelwegen zijn geen probleem: de Zoé rijdt met gemak 120 km/u en alleen enkele windgeluiden verstoren de stilte die heerst aan boord.

Herladen

Renault noemt het Caméléon-oplaadsysteem revolutionair. Het laat toe om de batterijen op eender welke laadpaal van 3 tot 43 kW op te laden. De laadtijden schommelen tussen 30 minuten (43 kW, 80% opgeladen) en 9 uren (3 kW, volledig opgeladen). 

Oeps

Maar er is een keerzijde: Renault verplicht de installatie van een wall box voor veilig, risicoloos opladen. Het is dus onmogelijk om de batterijen op te laden aan een gewoon stopcontact thuis. 80 km verder bij je schoonmoeder de auto opladen en terugkeren is er dus niet bij. Tenzij je haar kunt overtuigen om in een wall box te investeren … Riskant, want dit kost minstens 900 euro.

Prijzen

Tijd om de rekenmachine boven te halen. De Zoé wordt aangeboden vanaf 21.550 euro in de Life-afwerking en kost 23.350 euro in de uitvoeringen Intens en Zen. In alle gevallen omvat de basisuitrusting R-Link, het multimediasysteem dat behalve applicaties, een internetverbinding heeft (waardoor je het weer of je e-mails kunt lezen) en jouw rijstijl evalueert om tips te geven.  

Het eerste slechte nieuws is dat je bij deze prijs nog 950 euro moet optellen voor de verplichte wall box om de batterij thuis op te laden. En zoals alle elektrische Renault wordt de Zoé verkocht zonder batterij. Die moet je huren voor minstens 79 euro per maand als je 12.500 km rijdt per jaar. Met dat kilometeraantal en gezien de prijs van elektriciteit kost de Zoé ongeveer evenveel als een Clio met verbrandingsmotor.

België, aantrekkelijk land?

België is nog altijd niet gericht op de elektrische wagens. Openbare laadpunten zijn zeldzaam, er is geen enkele fiscale stimulans (behalve de premie van 2.500 euro in Wallonië) en er zijn geen gratis parkings of nuluitstootzones in de steden. Onze buren hebben een straatlengte voorsprong.

Voor wie?

Renault spreekt over mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is, maar dat moeten we nuanceren. De koper van een Zoé woont bij voorkeur in of rond de stad, het ideale speelterrein van deze kleine vlo. Vervolgens moet hij over een garage met stroom beschikken en gevoelig zijn voor ecologie om de prijs te betalen. Hij moet de Zoé ook zien als tweede auto. Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan is de Zoé het meest geslaagde elektrische aanbod van het moment.

Conclusie

Wat zal België doen? Terwijl Nederland, Frankrijk en zelfs Luxemburg elektrische auto’s enthousiast ontvangen met tal van voordelen, trappelt België ter plaatse en worden ze hier genegeerd. Jammer, want de Zoé bewijst eindelijk dat het concept van een elektrische auto kan slagen. Natuurlijk richt hij zich niet tot iedereen en is hij niet perfect, maar globaal gezien profileert de kleine stadswagen van Renault zich als een volwaardig alternatief.