Op het salon van Milaan zijn we op de stand van Caterham Bikes gestoten. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en laten weten dat ik een grote fan ben van de Caterham 7, die geniale autootjes, ontworpen door Colin Chapman in 1957.
Caterham werd in 1595 opgericht door Graham Neam, en legde de focus vooral op de Lotus Seven, model waar hij al snel de grootste verdeler van werd. Toen in 1972 Lotus de productie van de Seven stil legde, kocht hij de rechten en werktuigen van de Seven over, een model dat vanaf toen als een Caterham door het leven ging. De Seven is nu nog altijd beschikbaar in verschillende versies, waaronder de toegankelijke 165, met een driecilinder van 80 pk van Suzuki.
Toch ging het bedrijf de laatste jaren door moeilijke tijden. In 2006 werd het verkocht aan een Amerikaans investeringsfonds, en vijf jaar later werd het doorverkocht aan de baas van het Team Lotus, Tony Fernandes. Die gooit het op een akkoordje met Carlos Ghosn van Renault voor 50% van de aandelen van Alpine Renault. Dit jaar maken ze van het salon van Milaan gebruik voor de lancering van de motoren van de groep.
De reden waarom ik zo’n grote fan ben van de Seven is ongetwijfeld omdat dit één van die wagens is dat voor vergelijkbare sensaties zorgt als met een motor. Met wat ik in Milaan gezien heb vraag ik me echter wel af als ik het niet beter bij de wagens van het merk zou houden …
Er stonden drie modellen in Milaan. Om te beginnen de Brutus 750, een model dat regelrecht uit een « B-movie » lijkt te komen. Een motor (?), verkocht als « street bike », off-road en zelf een sneeuwscooter, echter wel na 4 uur werk om de bijhorende kit te installeren.
De 750 cc monocilinder heeft een met een scooter vergelijkbare transmissie, wat hem voor zo goed als iedereen toegankelijk maakt. Zijn gewicht van 235 kg en benzinetank van 10 liter zijn op hun beurt dan weer niet in zijn voordeel. Wat de look betreft, daar zal iedereen wel zijn eigen idee over hebben, maar Allessandro Tartarini heeft duidelijk al beter gedaan bij Italjet of Lambretta …
Het tweede model was de Classic E-Bike, een soort van spreidstand tussen tijdloze lijnen en moderne technologieën dat onze vriend Alex Tartarini als volgt beschrijft: « een klassiek design met traditionele materialen, gecombineerd met een moderne look en moderne materialen ». Waarvan akte!
Tot slot was er nog de Carbon E-Bike en zijn high-tech stijl dat niet verkeerd zou staan in de Formule 1 paddock met zijn kader in koolstofvezel en aluminium, en een Duolever ophanging vooraan zoals op de BMW K. In de loop van 2014 zouden deze modellen op de markt moeten komen.