Bij ons brengt het woord wattman vooral herinneringen op aan het begin van de tram. Veel werd dit woord niet meer gebruikt, tot Voxan besloot om zijn laatste creatie, een elektrische power cruiser, met die naam door het leven te laten gaan.
Deze indrukwekkende machine stond op het salon van Parijs, en onderstreept de nieuwe aanpak van het Franse bedrijf. In 2009 werd Voxan failliet verklaard, maar in 2010 werd de naam gekocht door Gildo Pallanca Pastor, sinds 2000 eigenaar van autobouwer Venturi.
Het bedrijf specialiseerde zich in de ontwikkeling van elektrische motoren, en Gildo Pallanca Pastor had bij de aankoop beloofd met Voxan terug op de markt te komen met elektrische modellen. Zo gezegd, zo gedaan, en geslaagd op de koop toe met deze Wattman, de krachtigste elektrische motor ter wereld.
Het design van de Wattman hebben we te danken aan Sacha Lakic, een oude werknemer van Voxan. De designer wou meteen de elektrische krachtbron van de machine doen opmerken. Hij heeft hiervoor voor een « exoskelet » in aluminium gekozen waar alle elektrische onderdelen achter verscholen gaan.
De motor is goed voor een vermogen van 200 pk en een koppel van 200 Nm. Genoeg voor een sprint van 0 tot 160 km/u in 5,9 seconden! De batterij van 12,8 kWh is volgens de ontwerpers goed voor een autonomie van 180 km.
De Wattman zal volledig met de hand gemaakt worden in de fabriek van Venturi. Wanneer en aan welke prijs? Dat blijft momenteel een mysterie …